torsdag, februari 11, 2010

Svenska deckare

Ett boktips! Jag har formligen slukat böcker den senaste tiden, kanske det är mörkret och kylan som gör det så mycket mer frestande att krypa upp i soffan med filt och en bra bok? Det tror jag!

Här i Tyskland är svenska deckare stora. Går man in i en tysk bokaffär så ser man inte bara Stieg Larssons böcker, utan även Mari Ljungstedt, Anna Jansson, Mons Kallentoft och Åsa Larsson. Min tyska är ju tyvärr inte så bra att jag kan köpa dom och läsa dom på tyska, men nog blir jag lite stolt när jag ser tyskar läsa svenska deckare.

Nu har jag iallafall läst Åsa Larssons senaste roman, Till dess din vrede upphör och den är så bra! Jag har läst hennes tre första böcker och denna är minst lika bra. Jag gillar hennes språk och hur hon inte följer några klichéer utan kör lite mer sin egen stil.

Mitt boktips i febrauri blir således att ni ska läsa Åsa Larssons senaste. Har ni inte läst något av henne så rekommenderar jag att ni börjar med första boken och fortsätter därifrån!

Inga kommentarer: