onsdag, december 01, 2010

Aj aj aj

Jag har lyckligtvis inte lidit av foglossning under graviditeten. Upp till nu, såklart.


Idag har jag varit ute och gått en del och det har snöat hela tiden i München. Vilket har lett till att det har blivit extremt moddigt på trottoaren. Vilket i sin tur har lett till att jag har slirat runt som en toka i snön.


Vilket såklart har lett till att det gör ont utav bara h-vete i ljumskarna nu! 


Aj aj aj...


Tips att förhindra/lindra foglossning mottages tacksamt.

14 kommentarer:

Sanna sa...

Jag har haft foglossning under alla mina tre graviditeter och först under den senaste testade jag en TENS-apparat. Det rekommenderar jag! Den tar ju inte bort foglossningen, men hjälper en stund iaf. I övrigt - tänk på hur du står/går/sitter/ligger och blir det väldigt jobbigt ta en värktablett.

Channal sa...

Jag hade det vid båda mina graviditeter. Jag fick en korsett att ha runt höfterna, typ ett bälte. Sitt ner när du tar på dig strumpor, skor o byxor. Stå inte på ett ben. Du får inte cykla!!! Några tips för lindring! Ta det lugnt! Kram Anna

Miss Marie sa...

Sanna - TENS-apparaten har jag hört mycket bra om, så ska fråga min gynekolog om de har det här i Tyskland. Men gissar på ett nej där, de är nog mer sugna på akupunktur...!

Anna - cykling blir det inget mer av nu! Ska försöka komma ihåg att sitta när jag ska ta på mig... Försöka! Tack för tipsen!

Desiree sa...

Aj det låter inget vidare. Hoppas det blir bättre med smärtan snart och att det hela inte tilltar sista tiden.
Tröstkram!

Miss Marie sa...

Desiree - tack! Jag hoppas också att det ska hålla sig i skick o inte bli altför dåligt...

Malin sa...

Jag hade också foglossning under min graviditet och använde ett helt fantastiskt stödbälte. Sen så tipsade min sjukgymnast om att inte sitta med benen i kors, ta korta steg samt kliva upp med båda fötterna på varje trappsteg när man går i trappor.

Hoppas att smärtan inte blir värre än du har nu!

Tiger sa...

"Håll ihop" benen så mkt som möjligt. T.ex. när du kliver ur sängen så svingar du båda benen ihop. Samma sak då du ska in/ur bil. Undvik trappor och ffa att bära något tungt (typ matkassar) uppför trappor.

Jag fick ju akupunktur för det, tyckte jag funkade.

Sånt där band var säkert bra men obekvämt till tusen, men smaken är delad!

Miss Marie sa...

Malin - nej,benen i kors är inte särskilt bekvämt så det skippar! Ska kolla upp stödbälte.

Tiger - tur att vi inte har bil! :D O jag tar hiss istället för trappor så gott det går... ska kolla akupunktur.

Anonym sa...

Jag tänkte skriva ner lite tips, men jag såg att andra redan tipsat det jag tänkte på! "Hålla ihop" benen, inga hastiga rörelser, gå med korta steg osv. Hoppas det inte blir värre!
-Dea-

Anna, Fair and True sa...

Jag vet inte eftersom jag som tur inte haft det ännu. Men det kan försvinna igen så tänk inte att de fortsätter resten av graviditeten! ta de lugnt bara! Köp ett bälte och använd så länge du behöver. Det finns övningar man kan göra också. Vi fick stenciler från barnmorskan - du kanske kan googla?

Annika sa...

Jag hade det inte heller...
VAD heter det på engelska, vet du??
Tycker inte jag hör talas om det här.
Måste vara en pain att ha det.
Antar att vila är vad du får göra...
:-(

Miss Marie sa...

Dea - tack för tipsen iaf! :)

Anna - jag försökte införskaffa ett bälte, men tydligen får jag inte göra det utan att min gynekolog sagt så! :S Ja, de har lite konstiga regler här...

Annika - SPD tror jag det kallas, men vet inte vad förkortningen står för! Ja, det är verkligen PAIN att ha det! Trodde jag hade sluppit undan det, men det kunde visst komma lite senare också...

Tiger sa...

Jag har en TENS-apparat. Jag kan skicka ner den till dig??

Miss Marie sa...

Tiger - oooohhh, låter lockande! Är den stor/väger mycket?