söndag, januari 02, 2011

Kvinnans fel

Men suck. Nu säger en brittisk doktor att kvinnor väntar för länge med att skaffa barn. Inget nytt där, det har ju varit ett problem som har uppmärksammats ganska mycket de senaste åren. Men hans lösning är att:


"Women must be 'better at resolving the conflict' between their careers and family life."


Ja, för det vet väl alla att det är kvinnornas sak att fixa till. Mannen? Jamen, han har ju så mycket att göra ändå! Eller hur är det nu? Vidare säger farbror doktorn också att brittiska skolflickor ska bli upplysta om att de ska skaffa barn mellan 20-35 år. Inte ett ord om brittiska skolpojkarna, som ju också kanske borde bli upplysta. 


Visst, kvinnan är den som bär barnet, föder det och sen ammar det (om det nu går), men sen kan ju mannen ta minst lika stort ansvar för barnen. Det här tycker jag visar ganska klart vilken inställning britterna (de flesta, inte alla) har till jämställdhet. Det finns liksom inte. Det var inte länge sedan jag hörde en brittisk kvinna diskutera en annan kvinna och kritisera hennes livsval med orden: "she thinks her career is as important as her husband". Är man mamma så är det ens liv, var hennes åsikt. 


Och jag kritiserar varken hemmamammor eller hemmapappor, men min poäng är att både mammor och pappor kan ta ansvar för familjebildande. Det behöver inte automatiskt falla på kvinnan bara för att det är hon som är gravid och föder barnet. Väntar kvinnor för länge med att skaffa barn så betyder ju det att de inte har en stöttande partner.

6 kommentarer:

Jenny sa...

Och en annan sak kan vara att det inte är karriären som står som motpol till barn utan andra, mer personliga anledningar, livet li lever nuförtiden. Det är mycker mer mångfacetterat än karriär vs barn, tycker jag. och bra rutet tycker jag. Såklart att det är männen som tycker detta om oss. och att det är vårt fel. Suck, som sagt.

Miss Marie sa...

Jenny - Ja, suck är det enda man kan säga! Som tur är finns det ju lite mer jämställdhet i Sverige där även männen kan ta ut föräldraledighet och vabba, men i England är det BARA kvinnans ansvar. Du har en poäng i att det inte bara behöver vara karriären som "står i vägen" utan även andra saker!

Sofia sa...

Herre gud! Jovisst, jag skulle gärna vilja kunna skaffa barn tidigare, men på grund av att inte har råd att göra så än i det här landet så går det helt enkelt inte! Om britterna införde en ordentlig mamma och pappaledighet så skulle det vara lite lättare. Reuben skulle stötta mig till hundra procent om jag blev gravid, men staten skulle absolut inte göra det! Det är det som är problemet...

Miss Marie sa...

Sofia - ja, det är vid såna här tillfällen man ser exakt hur bra Sverige är (även fast det fattas en hel del saker där också) o hur mkt som fattas i andra länder!

Anna, Fair and True sa...

Ja, suck... Just i England (och många andra länder) är de så efter fortfarande. Minns en konversation med en brittisk diplomat på jobbet om pappaledighet. "Varför skulle jag vilja vara hemma? Vad ska jag göra där? Skulle ju bli helt uttråkad."

Ja, och kvinnor tycker det är så kul hela tiden! De skaffar ju barn bara för att de vill, inte för att mannen också vill. NOT!

Miss Marie sa...

Anna - jamen Anna, det är klart att ALLA kvinnor ALLTID vill vara hemma! Det ligger ju i våra gener! Eller hur var det nu? ;) Jag har slutat diskutera föräldrarollen och föräldraledighet med engelsmän, för de har ofta en så otroligt gammeldags syn på det hela, även människor i min egen ålder, så jag blir alldeles matt. De kan oftast inte ens försöka se det från en annan synvinkel, utan de har bara de gammeldags rollerna framför sig.