torsdag, juli 07, 2011

Insomnia

Inatt satt jag och Alfred på balkongen en timme från halv fyra. Innan dess hade han vaknat en gång i timmen och rullat runt i sin säng och inte kommit till ro. Inte ens när han låg i vår säng lyckades han sova bättre. Jag antar att det är värmen som stökar. Tyska doktorer rekommenderar en temperatur på 18 grader i sovrummet för bebisar och det är något vi följt och som Alfred verkar ha gillat, men det funkar inte riktigt nu när temperaturen i stort sett aldrig går under 20 grader utomhus. Vi sover med öppna dörrar på båda sidorna för att få in nån sorts svalka, men det är svårt. Så vi spenderade lite tid på balkongen inatt och filosoferade över hur en storstad aldrig riktigt sover. Eller ja, det var en flyktig tanke som for in i min sömniga hjärna medan jag satt och halvslumrade i en stol och försökte buffa Alfred till söms, medan porscharna (porscherna? Plural av porsche iallafall) körde rally utanför och sirenerna ljöd från både ambulanserna och polisbilarna.

Och så hoppas vi innerligt att det här bara är en övergående fas och inte en ny trend för Master Alfred.

5 kommentarer:

storasyster sa...

Aj då... Vakentid mitt i natten är inte så trevligt. Mitt tips är att aldrig lämna sovrummet om barnen vaknar. Låt dem ligga i sängen o ha tråkigt. Men visst finns det undantag som när det är het sommar. Då kan vem som helst ha svårt att komma till ro. Hoppas han sover bättre natten som kommer och att ni får vila lite tillsammans under dagen.

Miss Marie sa...

Storasyster - nej, här var det inte frågan om bara en kort vakenstund, han var klarvaken! Då är det lika bra att lämna sovrummet, tyvärr...

Desiree sa...

Jag hade också insomnia igår. Jag tror att det är värmen precis som du säger som gör att man sover mer lätt och har svårare att somna. Hopps att ni får sova bättre inatt.
Kramis!

Anna, Fair and True sa...

Isolde hade också en sådan period för nån månad sen men det gick över som tur är. Men då och då kommer det en jobbig natt.

Miss Marie sa...

Desiree - skönt att veta att vi inte var ensamma igår! :) Hoppas du också sover bättre inatt.

Anna - jag hoppas innerligt det här ska gå över!