måndag, september 26, 2011

Banana Cake with Chocolat Chips


I helgen bakade jag en banankaka med chokladbitar. Finns det egentligen en bättre kombination än banan och choklad? De smakerna gifter sig verkligen väl med varandra! (Och där lät jag som en blandning mellan Leila, Nigella och Jamie...). En perfekt kaka att göra om man har några bananer hemma som börjar se lite vissna ut.


Kakan blev verkligen jättegod, om jag får säga det själv, vilket jag ju får eftersom det är min blogg! Lagom luftig, lagom bananig och så med en massa chokladbitar i.


Alfred tyckte minsann att kakan såg jättegod ut. Han ville också ha te och kaka!


Ser ni hur han försöker luras genom att använda handen som är längst bort från kakan, allt för att vi inte ska märka att han är på väg att sno kakan! Smart kille det där...

Och för er som är sugna på att baka banankakan så kommer receptet här:

100 g smör
3 ägg
2 dl socker (jag använde mörkt rörsocker, men det går lika bra med strösocker)
2 tsk vaniljsocker (helst vaniljpulver)
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 krm salt
3 st väl mogna bananer
5 dl vetemjöl
1 dl mjölk
100 g hackad choklad (mörk eller ljus spelar ingen roll)

Smält smöret och låt det svalna. Smöra och bröa en rund form ca 22 cm i diameter.Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vaniljsocker, bakpulver, kanel och salt i en skål och rör blanda ner i äggröran till en jämn smet.
Skala och mosa bananerna ordentligt med en gaffel. Tillsätt bananmos, smält smör, vetemjöl och mjölk och rör allt till en jämn smet. Ha i den hackade chokladen och blanda väl. Häll smeten i formen. Grädda mitt i ugnen i 175°C i ca 45 minuter. Låt kakan svalna några minuter. Stjälp sedan upp den på ett fat. Lägg formen över och låt svalna till rumstemperatur.

9 kommentarer:

Ullis sa...

Klart att Alfred vill smaka, den ser ju jättegod ut. Kopparna är ju också söta.

Sofia sa...

Mumms vad gott det sag ut! Tack for att du la upp receptet, far prova det tills nasta helg.

Miss Marie sa...

Ullis - kopparna gillar Alfred! :)

Sofia - ja, den är superenkel att göra o blir supergod också!

Annika sa...

SAAAA fina, fina bilder och det ar klart att kakan ar super!

Miss Marie sa...

Annika - rekommenderas! :)

Jenny sa...

Ser ut och låter ju fantastiskt! Och du, om du är något som alla de där kockarna ihop tycker jag om dig mer än vad jag redan gjorde. Vilket är mycket! Go Marie! :) Kram

Miss Marie sa...

Jenny - awww, sötis! ;)

Anna, Fair and True sa...

Brukar också göra banankaka men inte med choklad men borde kanske prova det!

Isolde står också mycket kring bordet men vågar inte lämna henne ensam så att säga. Kanske för vi har ett glasbord med hård (dock inte vass) kant. Samtidigt måste hon ju ramla för att lära sig så...

Miss Marie sa...

Anna - nej, jag vågar inte heller lämna honom ensam! Men nu när han kryper så går det på ett vips och så är han i ett annat rum! Just nu gillar han att tugga på skor, så det gäller att ställa undan dom ordentligt! :)