onsdag, september 28, 2011

Blomkål & Pumpa


Blomkål är väl inte den direkt sexigaste grönsaken man kan tänka sig, eller vad säger ni? Kål överlag har väl inte så gott rykte, men tyskarna verkar älska det, allra mest den berömda surkålen, saurkrauten. Jag köpte iallafall hem ett huvud blomkål häromdagen och slängde också med en pumpa i matkassen. Det blev gott tillsammans! Efter lite googlande efter recept så blev det så här:

Ett blomkålshuvud
En pumpa
En näve valnötter
En chili
Rosmarin
Olivolja
Salt



Dela blomkålen i små buketter, skala och skär pumpan i bitar. Hacka valnötter, chili och lite färsk rosmarin. Bland allt i en ugnsfast form, ringla lite olivolja över och salta. Blanda väl. Sätt in i ugnen på 180 grader i 20-30 minuter, tills grönsakerna är mjuka.

Jag blandade i lite keso, färska tomater och riven parmesan i grönsakerna och åt det så. Riktigt gott! Jag kan tänka mig att det även passar till kött och kyckling.

7 kommentarer:

Anonym sa...

det ser riktigt gott ut :)

någonting annat som tyskar gillar är pumpasoppa "kürbissuppe". det låter väldigt skumt men det är riktigt gott och man kan göra det på flera olika sätt. förra året åt vi det så ofta att jag fortfarande är trött på det :P

Charlie sa ... sa...

Det ser gott ut! Tack för tipset. Det är pumpasäsong här nu så jag behöver lite inspiration. Det här receptet satt fint ;)

Miss Marie sa...

meerle - det får jag prova nån dag! Har du ett recept?

Lotta - massor med pumpor här också, så jag var ju tvungen att prova nåt! :)

Annika sa...

Mmmmm...och jag är dessutom galen i blomkål...
Det där ska jag testa!!

Desiree sa...

Jag har aldrig tänkt på just den kombon men jag gillar ju båda så detta får jag ta och testa. Har blivit sugen på en blomkål och broccoli gratäng som jag tänkte göra nästa vecka tillsammans med lite stekt kassler.

Anonym sa...

hmm, jag har inget recept, jag brukar alltid få den lagad ;)

kan du tyska? annars kan du söka på kürbissuppe, det finns massor av olika sätt att laga den på. min favorit är den som är lite krämigare med grädde i (kürbiscremesuppe) och ingefära. sen kan man även puréea potatis och ha i om man vill. glöm inte att ta rätt sorts pumpa också (hokkaido), annars smakar det inte bra.

Miss Marie sa...

Annika - gör så! :)

Desiree - mmm, det låter också gott!

Meerle - tack för tipsen!