torsdag, juli 05, 2012

Storstadsmamma



Det här vädret understryker bara att jag inte vill vara en storstadsmamma. Jag vill inte sitta i en lägenhet i en kokande storstad. Det var ju inte så här det skulle vara!


Jag vill inte behöva dra ut mitt barn till en lekplats med en massa ungar, där de får slåss om fyra gungor och stå på kö till rutschkanan.


Något positivt är ju att jag kan köpa fina blommor och färska aprikoser, körsbär och jordgubbar, när vi är ute och leker. Det skulle jag inte om jag satt i ett hus på landet.


Men såna här dagar skulle det vara extra fint med ett hus med en trädgård, där Alfred skulle kunna rusa omkring barfota. Sådetså.

9 kommentarer:

Sofia sa...

Nej storstäder är inte alltid roliga när det är varmt ute. Men samtidigt har jag lovat mina framtida barn att de aldrig ska behöva växa upp på liten ort, då jag själv tyckte det var hemskt själv eftersom man aldrig fick vara anonym...
Utanför en storstad, eller en lummig förort tycker jag är bäst, där man kan få lite 'på landet' känsla men ändå ha det nära till stan.

meerle sa...

Nej nu på sommaren vill jag också bara härifrån. Det här är första gången nånsin jag kommer tillbringa en hel sommar i en stad... Hittills har jag inte haft tid att riktigt tänka på det.
Men bo på landet hela tiden skulle jag inte klara av heller. Sommaren är helt okej, men resten av året kan jag vara i stan.

Channal sa...

Förstår din känsla! KRAM Anna

Saltistjejen sa...

Tror det optimala för min del vore att bo i en storstad men ha ett ställe mer "på landet" eller så dit man kunde åka när hettan kommer. Här är det såååå varmt nu att det är inte klokt! som vanligt här om sommaren men inte skönt. Fast vi har ju ändå lyxen att ha fantastiska lekplatser vilket känns bra. Alla med olika former av vattensprinklers och "vattenlek" vilket behövs i hettan och DET gillar jag. De flesta är även rätt stora så det brukar vara gott om plats. Men i hettan nu är vi ibland "bara" nere på vår egen innergård också och leker med vattnet där, eller som i söndag tar med den lilla uppblåsbara poolen och går ut till Campus (ca 5 minuter från oss) och hänger i skuggan där medan barnen leker i poolen. Men DET är ju inte alla förunnat.
Men visst är det så att alla platser har sina för- resp nackdelar. Så är det bara. Fördelarna med lekplatser är väl att barnen kan leka med varandra en del då. Alfie är fortfarande liten men kanske gillar han ändå just det att kunna interagera med andra barn. När vi var hemma i Sverige om somrarna så tyckte E ofta att det var rätt trist på lekplatserna just för att de var så tomma. Alla är ju på sin egen tomt. Utom då vi hälsade på vänner på Söder och vi besökte lekplatsen vid Björns Trädgård vid Medborgarplatsen. DÄR var det BARN och det gillade hon! :-)
Hoppas ni kan hitta lite mer svalka och utomhuslek ändå!
KRAM!

Anonym sa...

Städer är inte så där värst roliga i denna hetta som råder nu... Tur ändå att ni har parker att besöka och balkongen att plaska i poolen på! Och godsaker att köpa på vägen hem!

Anna sa...

:(
hu, men jag tror att den där raringen har det toppen inomhus med dig också. stortstadskids brukar bli sjukt sociala också :) hejja er!!

Anonym sa...

Känner igen känslan! Förstår precis vad du menar./Susanne

Charlie sa ... sa...

Det var underbart med trädgård när barnen var små. Barfota, saft o bulle under äppelträdet, springa till varandra, cykla, leka i sandlådan...ja, jag njöt av att ha naturen nära.

Nu bor alla i stan ;)

Desiree sa...

Jag tror båda är bra på sitt sätt. Men visst är det smidigt med egen trädgård som barn kan springa omkring i lite på egen hand.Själv saknar jag inte trädgård direkt men skulle vilja ha en stor uteplats.
Kram!