måndag, juli 16, 2012

Varma aprikoser med lavendelgrädde och pistagenötter



Här i München kan man nu köpa aprikoser vid varje gatustånd och i affärerna. De är så goda, mjuka och saftiga. Alfred och jag äter aprikoser som dom är, puréade eller i smoothie, men så kan man ju äta dom till efterrätt också!

Dela aprikoserna, lägg dom med snittytan uppåt i en ugnsfast form. Lägg en klick smör i varje aprikoshalva och smula över lite muscovadosocker. In i ugnen i 170 grader i 5-10 minuter. Under tiden vispar man lite grädda med någon tesked lavendelsocker i. Vill man inte ha grädden så söt så skippar man socker och kör bara på torkad lavendel. När aprikoserna är klara, lägg upp dom på ett serveringsfat och strössla över lite hackade pistagenötter. Servera snabbt! Vill man inte ha grädde så passar det alldeles utmärkt med vaniljglass också!

9 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Mmmm så gott och så vackert! Lavendelgrädde förresten. Vilket underbart ORD! :-)
Kram!

Miss Marie sa...

Saltis - haha, det kanske är ett fint ord! :) Gott är det i alla fall!

Charlie sa ... sa...

Jag åt ofta aprikoser hos min farmor, i Wien. Saknar!

Vilken härligt recept - lavendel har jag ju ;)

Miss Marie sa...

Lotta - mmm, aprikoser är gott! Ja, lavendel har du ju! ;)

Jenny sa...

Men MUMS! Detta ska provas. Jag provade ett liknande recept förra sommaren från "Looking for Sara"s blogg. Det blev en hit. Ska bara hitta lavendelsocker...Eller göra eget... :)

Martina sa...

Låter som ett jättegott recept. Det ska jag absolut prova!

Miss Marie sa...

Jenny - yes, prova på! :)

Martina - gör så! :)

Anonym sa...

Ser ju jättegott ut! Men här är aprikoserna mest stenhårda, kanske mjuknar de om jag handlar idag och tillagar nästa vecka...då ska bara den solmogna smaken till...
;)Susanne

Miss Marie sa...

Susanne - ja, det är ju nackdelen med frukten i Sverige, tyvärr! Jag får njuta så länge jag kan här! ;)