måndag, november 11, 2013

What's for Breakfast?



En av de svåraste sakerna med ett nytt land är frukost. Vad ska jag äta till frukost?! I Tyskland blev vi bortskämda med supergoda, ekologiska surdegsbröd, så kompakta att man skulle kunna slå ihjäl en människa med det, och alltså, det är positivt enligt mig! I England är däremot alla bröd superfluffiga och lätt degiga och är inte alls särskilt goda. Smörgås är alltså inte ett alternativ för mig. Smoothie gör vi självklart, Alfred vaknar varje morgon och frågar efter sin smoothie, så det måste vi göra! 

Här i England har jag provat Weetabix med mjölk och färsk frukt, men jag gillar verkligen inte det. Chiapudding och overnight soaked oats har jag också gjort, men det smakar inte så gott med något kallt när man vaknar upp i ett kallt hus! Lösningen nu har blivit gammal hederlig havregrynsgröt. I Tyskland kunde jag köpa äppelmos gjort på 100% äpplen och inga tillsatser, här har jag enbart hittat apple sauce med 52% äppleinnehåll, lite annorlunda! Så istället för äppelmos har jag börjat riva ned ett äpple som får koka med gröten. Det, lite salt och så någon halv tesked av en mixed spice som innehåller, kanel, fänkål, kardemumma med mera, så får jag en god start på morgonen!

15 kommentarer:

Sahra sa...

Jag brukar slänga i en banan när den kokar. Mkt gott. Det låter som du får bunkra vid nästa sverigebesök

Miss Marie sa...

Sahra - banan får jag testa!

Anna, Fair and True sa...

Bagels borde ju finnas i alla fall? Jag saknar också allt gott svenskt bröd :( Inte alls samma utbud här i Belgien och även om det heter surdegsbröd så är det inte det och det finns ju knappt några mörka bröd. Så besvikelse där.

Anonym sa...

Jag håller med Anna, brödet i Belgien är ingen höjdare :-( Vi äter ofta havregrynsgröt, slänger i en handfull frusna hallon och kokar med hälften mjölk, hälften vatten. Gott! Rivet äpple är också gott men jag har aldrig testat att låta det koka med...

eastcoastmom sa...

Kan tänka mig att Tyskland har riktigt bra bröd. Här i Madrid köper vi jättegott butiksbakat bröd på Carrefour, finns flera olika grova bröd.

Carin sa...

Men äppelmos är jättelätt att göra. Här är ett lätt grundrecept http://www.bbc.co.uk/food/recipes/applesauce_1310 (sen kan du själv experimentera för att få ihop ett gott recept som passar er)

Själv äter jag lågkolhydratkost, så jag har ofta kesoplättar med blåbär (eller ost och skinka och lite dijonsenap) eller nötgranola med keso, grädde och bär.

Annika sa...

Jag förstår att du saknar mkt mat från Tyskland.
Men äter ni gröt så är ju det toppen (jag kan inte äta det, no way), det är ju så nyttigt.
Tycker inte brödet här i USA är ngn höjdare heller. Jo, på bagerier, men det är lite svårt att hitta gott, grovt bröd i butikerna.

Miss Marie sa...

Anna - bagels är ingen favorit hos mig! :(

Petchie - hallon är ingen höjdare, men blåbär brukar jag köra med ibland! :)

Eastcoastmom - ja, supergott bröd! :)

Carin - tack för tipset!

Annika - jag trodde bröd i bagerier skulle vara lite bättre här, men nope, samma där!

Anonym sa...

Håller med att belgiskt bröd inte heller är någon höjdare... Om man inte vill ha gott bröd att rosta för där vet de vad de gör! Men frukostbröd, nej. Varför inte baka själv? Det var min lösning i Belgien och det gör jag ännu.

Miss Marie sa...

Brysselkakan - orkar inte baka jämt! Och riktigt gott bröd tar en himlans lång tid att baka!

Pirapäron sa...

Åh vad jag saknar Waitrose när jag såg påsen med oats. Har flyttat hem till Sverige efter två år i Wales och måste erkänna att Ica och Coop inte går upp mot Waitrose!

Miss Marie sa...

Pirapäron - nej, inte mycket som slår Waitrose i matbutiksväg! :) Mysigt med Wales, det är ett ställe som jag gärna vill besöka!

Anna sa...

hatten av för dig som är så himla himla duktig med att laga gott och nyttigt!

Desiree sa...

Jag gillar inte heller Weetabix. Det är något konstigt med deras konsistens som inte funkar för mig. Älskar också bröd som är tungt och grovt. Jag äter varje morgon mussli med yogurt och frukt. Det är en superfrukost som funkar bra för mig. Under helgerna kör vi olika frukostar och långfrukost som får vara lite extra påkostad men vardagar blir det same same. Gröt är riktigt gott så här års om man vill ha något varmt.
Hittade en helt ljuvlig äppelmos i Frankrike senast som inte var för söt och som hade riktiga bitar med äppelmos. Supergod och chunky. Brödet var helt kass i USA också.
En bra och god start på dagen är superviktigt.
Kram!

Desiree sa...

Brödet här i Schweiz är super. Älskar även det riktigt goda surdegsbrödet i frankrike och sedan har vi också det tyska brödet som påminner väldigt mycket om alla brödsorter som finns i tyskland. För en brödälskar som mig är detta himmelriket. Jag bakar också en hel del bröd själv nu när jag har mer tid.