torsdag, september 18, 2014

Skottlands självständighet?


Idag går Skottland till röstningsurnorna för att rösta om de ska vara kvar i United Kingdom of Great Britain eller om det ska bli helt självständiga. Jag ska först säga att jag inte är jätteinsatt i det hela, bara boende i Skottland får rösta, så jag har inte koll på allt, men jag tycker det är ett konstigt val. Alex Salmond är ledaren bakom självständighetskampanjen, och han verkar tro att Skottlands olja är lösningen på alla problem. Må så vara, men han vet inte vilken valuta landet ska ha utan vill gärna ha kvar pundet, tillsammans med monarkin och statliga televisionen BBC. Redan nu har Skottland ett eget parlament och de bestämmer själva över många delar, bland annat har skotska universitetsstudenter gratis utbilding, medan övriga i Storbritanninen får betala för sin utbildning. Ja, spännande är det, och imorgon bitti får vi se om Storbritannien ser annorlunda ut!

2 kommentarer:

Jenny sa...

Idag hade en av mina kollegor som har bott i Skottland kilt på sig med hela konkarongen. Han hoppas på självständighet. Jag som statsvetare tycker att det är extra intressant. Vad kommer hända med alla de där sakerna du nämner? Och statsskulden de har del i? Och militärbaserna Storbritannien har där? Och vad händer med alla andra separatistgrupper/grupper med önskan om autonomi i Europa? Kan det skapa osäkra lägen i t.ex. Baskien? Och vad händer med EU och Skottlands medlemskap där? Intressant indeed.

Miss Marie sa...

Jenny - jag förstår verkligen hur man kan rösta om självständighet när man inte säkert vet vad man röstar för, precis som du säger så är det ju så många oklarheter! Jag tycker det ser ut som att Salmond försöker plocka russinen ur kakan, han verkar ha lagt upp en shoppinglista på saker han vill ha från UK när de blir självständiga! Senaste prognoserna visar att Nej-sidan leder, så jag hoppas det är så även imorgon...