måndag, oktober 06, 2014

Meatless Monday 6



Alltså, jag blir sugen bara jag ser bilderna nu, de här ugnsbakade palsternacksstripsen är verkligen hur goda som helst. Gillar man inte palsternacka så är det kanske ingen höjdare, men både maken och jag älskade det här. Alfred? Han vägrade smaka. #livetmedentreåring

Jag serverade stripsen med en enkel variant av sötpotatis-och bönchilin men man skulle ju också kunna servera dom som tillbehör till Lentil Sloppy Joes. Servera med sour cream eller aioli att doppa i. Smarrigt!

Paprika Parsnip Fries

3 stora palsternackor
2 msk kokosolja/olivolja/rapsolja
salt&peppar
timjan eller persilja

Sät ugnen på 200 grader. Skala och skär palsternackan i lagom stora strips. Försök göra dom något sånär lika stora så de rostas jämt. Häll stripsen i en skål, blanda med olja och salt&peppar, var noga med att varje strips får lite olja på sig. Lägg dom på en ugnsplåt i ett lager och in i ugnen i 25-35 minuter. Om de har dåligt med färg kan man höja temperaturen till 250 grader de sista 10 minuterna. Servera och strössla över lite färsk, hackad timjan eller persilja.


5 kommentarer:

Desiree sa...

Så gott med rotfrukts fries. Det tipset tar jag gärna till mig.

Ullis sa...

Mmmm. Gott.

Miss Marie sa...

Desiree - ja, det här är riktigt gott! :)

Ullis - du får smaka när du kommer! :)

storasyster sa...

Jag vill smaka!!

Miss Marie sa...

Storasyster - kom då! ;)