måndag, november 24, 2014

En lördag i the Lake District



I lördags styrde vi kosan mot the Lake District för en dag ute i det fria. Vi åkte en bit längre in än vi brukar, så första stoppet när vi kom fram blev på puben Kirkstile Inn där vi avnjöt lunch bredvid en öppen eld. Så mysigt! Alfred och jag delade på en fish & chips, med lokalt fiskad kummel, och det var riktigt gott. Och i the Lake District finns det aldrig några raka tak!


Sedan snörade vi på oss vandringskängorna och började vår vandring runt sjön Buttermere. Jag har varit där en gång tidigare för många år sedan, och det var verkligen så fint som jag kom ihåg det. Färgerna under vintern är verkligen fantastiska här. Så många nyanser, från guld till grönt till grått.


 Det är så vackert med små vattenfall på kullarna, och ser ni de långa murarna, både på det första fotot och det i mitten? Allt i sten och man kan tänka sig vilken tid det tagit att bygga upp dem! Jag hade en professor på universitet, vars intresse var just stenmurar. Jag förstår kanske inte riktigt den fascinationen, men visst är de ganska häftiga!


Det blir aldrig som man tänkt sig, eller hur säger man? Alfred tröttnade på att gå efter fem minuter, så han fick hoppa upp i bärselen och sitta på Engelsmannens rygg. Sedan såg vi några stora, mörka moln komma åt vårt håll (de hade uppenbarligen inte sett samma väderleksrapport som jag hade studerat innan!) så istället för att gå runt sjön klättrade vi uppåt innan det var dags att dra oss mot bilen igen, bara lite blöta!


15 kommentarer:

Ullis sa...

Visst är det vackert i Lake District, med alla små vattenfall och sjöar. Väldigt vackra färger.

Desiree sa...

Vilken underbar natur och vilken härlig utflykt. Älskar sådant här. Det finns så mycket vackert ofta alldeles runt hörnet ibland. Den öppna elden ser så mysig och inbjudande ut. Jag känner verkligen att jag har fått upp ögonen för The Lake District tack vare din blogg och det är ett ställe jag gärna skulle vilja besöka någon dag.
Rejäl motion för Engelskmannen som bar Alfred i bärselen. En hel del extra kilon att bära på men skönt att ni har den möjligheten för de små kan ju tröttna och då vill man inte vända hem efter endast 5 minuter.
Kram!

Channal sa...

WOW!! Så vackert!! Min dröm är att någon gång få göra en roadtrip där. Jättefina bilder!

KRAM Anna

Miss Marie sa...

Desiree - ja, det är så fint här! Lite för mycket folk om man är van vid de svenska skogarna, men det är verkligen vackert. Ja, bärsele är guld värt när de små benen blir trötta!

Anna - då kan jag rekommendera Kirkstile Inn, har både b&b och pub! :)

Charlie sa ... sa...

Å, underbart! Skulle älska att se det här. Jag fick en akut Englandlängtan nu. Det var alldeles för länge sedan. Tack för vackra bilder Marie!

xo

Sandra sa...

Ser helt underbart ut. Skulle så gärna ta med barnen på något liknande så småningom. Fantastiskt vackert !

Annika sa...

GUD så fint!!!
Oj så vackert.
Jag vill också åka dit. Vilken dröm för en som som jag som älskar att fota.
ÅÅÅÅ, sen så mysigt med publunch vid en brasa. Mysfaktor!!!
NU måste jag kolla dina bilder igen...

Bara brittiskt sa...

Vintertid är underskattat där uppe. Gick ni runt hela Buttermere? Hur lång tid tog det?

storasyster sa...

Mysigt!! Nu vill jag m göra en längre utflykt i skogen �� Stark karl du har!!

Sofia sa...

Oj vad mysigt det såg ut! och vilken underbar bild av dina män :-)

Miss Marie sa...

Lotta - verkligen fint här! :)

Sandra - ja, tror många barn skulle gilla det här! :)

Annika - jag tror nog ni har minst lika vackra vyer hos er! :)

Bara brittiskt - ja, på sommaren undviker jag the Lake District, för mycket folk! Den här gången gick vi inte runt hela, men skulle gissa att det är 8-10 km runt om. Sen beror det väl på hur fort man går o hur ofta man stannar o njuter av utsikten! :)

Storasyster - den där selen är superbra, känns inte mer än som en ryggsäck! Men klart det blir lite tungt ibland... ;)

Sofia - ja, min nya favoritbild! :)

Anna, Fair and True sa...

Åjag vill verkligen åka tillbaka dit!

Anna, Fair and True sa...

Åker ni förresten över dagen bara eller övernattar ni oftast också?

Miss Marie sa...

Anna - vi åker oftast bara över dagen, men ibland övernattar vi.

Steel City Anna sa...

Fantastiskt vackert!