fredag, januari 16, 2015

Barnböcker



På Alfreds önskelista skrev jag böcker på svenska högst upp, och Tomten lyssnade! I England går vi regelbundet till biblioteket och har lyxen att låna böcker där, men de är ju inte på svenska, och svenska böcker är viktiga!

Vakna min kastanj fick jag tips om här på bloggen, så den köpte jag till Alfred. En vacker historia om en gammal kastanj som ska huggas ned, och om flickan som vill rädda den. En dag berättar kastanjen att även om den huggs ner så kommer den leva vidare i alla kastanjebarn som finns lite överallt. Jag gillar den smått melankoliska stämningen i boken, fast den är också hoppfull! Rekommenderas!

Alfred fick sin tredje Birger-bok av min kompis i Östersund. Birger är storsjöodjuret som bor i Storsjön i Östersund, och han säger att man får göra som man vill! I den här boken, Olika odjur, visar Birger att olika är bra och att man kan vara kompisar ändå. Fint.

I Fia och djuren går till sjöss bygger Fia en flotte tillsammans med djuren och de åker ut på ett fartfyllt äventyr. Alfred är mest fascinerad över den sjösjuka huden Taxen som kräks i vattnet!

Jag gillar Lena Anderssons vackra illustrationer och fyndiga rim sedan tidigare, och  Tick tack: klockan går fortsätter den linjen. Man får reda på vad som händer varje timme för farbror Knut, Kotten, Elefanten, Ankan och Pigga Grisen, och till och med vad som händer efter läggdags!

Sagan om den lilla, lilla gumman gavs ut redan 1897 för första gången men det är en klassiker som håller, precis som Elsa Beskows andra böcker. Hennes illustrationer är alltid så fina.

Plupp i storskogen är en typisk svensk bok, precis sådant som jag tycker Alfred behöver få lära sig om, även fast han tycker den är lite tråkig än så länge. Plupp märker att det fattas en massa träd i skogen och på sin jakt för att ta reda på vad som hänt träffar han på bävrarna, som visserligen tar ned träd de också, men de visar Plupp människorna som hugger ned många träd. Författaren Inga Borg, som hittade på Plupp på femtiotalet, var före sin tid, för Plupp är varken pojke eller flicka utan Inga Borg ville att alla barn skulle kunna indentifiera sig med Plupp. Fint tänkt!

3 kommentarer:

Annika sa...

Svenska böcker är så VIKTIGA!
Det stod alltid högst på önskelistan då Karolina var liten också. ALLTD.
Och de kom, och jag var så tacksam!
Skrev just ett inlägg om tvåspråkighet häromdagen, och just vikten av hur otroligt nödvändigt det är att, bland annat, läsa på svenska för sitt barn!
Trevlig helg!!

Miss Marie sa...

Annika - läste det! Superbra inlägg! Tror det viktigaste är att få in svenska språket naturligt i vardagen, med sånger och böcker!

Anonym sa...

Jag antar att ni redan har Jan Lööfs böcker. Det är nog favoriterna. Har även tyckt om Halvan, Lilla Anna och Bu och bä men Alfred är kanske lite för stor... Jag är nyfiken pâ bra böcker för treâringar. Vi har även en bok som heter typ Alfabetsresa. Den tror jag skulle kunna vara perfekt för Alfred? Eller i alla fall gillar jag den själv... http://www.adlibris.com/se/sok?q=alfabetsresa