torsdag, januari 15, 2015

Taco Carnitas



I München bodde vi nära ett mexikanskt litet hak som gjorde grymma tacos. I England verkar tex mex inte vara lika poppis (här är det istället Indian curry all the way...) så vill vi ha tex mex får vi fixa själva! Inget ont om den svenska tacostraditionen heller, men särskilt tex mex är den ju inte.

Jag är ett stort fan av fisktacos, men carnitas är en annan favorit. Jag har vetat att carnitas är fläskkött, men så mycket längre än så sträckte sig inte mina kunskaper, så när jag hittade det här receptet direkt efter att jag köpt rolled pork shoulder till extrapris, visste jag att jag var tvungen att testa! Kokboken, som receptet kommer från, ligger nu på min önskelista! Det tar lite tid men det mesta fixar sig självt så det är väl värt att testa. Något att fixa till helgens måltider och det passar minst lika bra till att frysa in!

Carnitas, 5-6 portioner. Cirka 3 timmar.

1, 5 kg rolled pork shoulder (bog, på svenska)
1 1/2 dl apelsinjuice
1 dl limejuice
2 cl tequila
4 vitlöksklyftor
1 tsk kummin
1 tsk salt

Skär bort överflödigt fett på bogen, skär sedan fläskköttet i cirka 5 centimeter stora bitar. Lägg i en stor gryta och tillsätt övriga ingredienser. Fyll på med vatten tills köttet är precis täckt. Låt koka upp och sjud sedan, utan lock, i ungefär två timmar. Efter två timmar, höj temperaturen något och rör ibland, tills all vätska är borta, ungefär 45 minuter till. Servera med varma tortillas och valfria tillbehör. Jag gillar guacamole och en mangosalsa:

1 mango (eller köp fryst mango och låt tina)
1/2 rödlök
1 liten chili
limejuice
salt
koriander

Hacka mango, rödlök och chili fint. Smaka av med limejuice, salt och lite färsk koriander. Gudomligt gott till tacos carnita!

Inga kommentarer: