måndag, januari 19, 2015

The Theory of Everything



I lördags var maken och jag och såg The Theory of Everything, filmen om den fantastiske vetenskapsmannen Stephen Hawkings. Ni vet han i rullstol som pratar med robotröst? Eddie Redmayne gör huvudrollen och han har fått en välförtjänt Oscars-nominering för sin prestation och han har redan vunnit en Golden Globe. Han gör en fantastisk fysisk prestation genom att visa hur Hawkings sjukdom bryter ned honom totalt, tills han inte ens kan tala. Ibland blir det lite förutsägbart, den fantastiska professorn som är lite för upptagen för att ha tid med sin familj, och den hårt slitande frun, som får ge avkall på sina egna drömmar för att ta hand om hus, hem och sin alltmer sjuka make, men samtidigt är det också en vacker kärlekshistoria. Jag tycker The Imitation Game var en bättre film som helhet, men Eddie Redmayne gör en otrolig tolkning av Hawking och filmen är väl värd att se bara för det!

4 kommentarer:

Annika sa...

JAG vill se den, och ska så göra också.
Förstår att Redmayne var fantastisk i rollen.
Men först vill jag se Wild! Tänker se den i helgen.

Miss Marie sa...

Annika - den vill jag också se! Verkar riktigt bra.

Anna sa...

Jag var och såg Imitation Game nu i kväll och åh vad jag gillade den. Mycket sevärd tyckte jag.

Miss Marie sa...

Anna - ja, riktigt bra!