tisdag, februari 10, 2015

På en promenad bland snödropparna



I Sverige finns det gott om snö, men här i England färgas marken vit av snödroppar istället. Vi hade trott att söndagen skulle bjuda på sol, men när vi vaknade var det grått och dimmigt och det förblev så hela dagen, men vi åkte på utflykt ändå. Förra gången vi var på utflykt till Lytham Hall sparkade vi i höstlöven, den här gången var det då snödropparna vi försökte undvika att trampa på! Dubbla ullsockor och långkalsonger så var Alfred och jag redo för en skön utflykt, Engelsmannen är som alla andra engelsmän som inte kan klä sig efter vädret, så efter ett tag frös han. Tar man inte ens en mössa på sig när det är gråkallt och dimmigt så får man skylla sig själv...


Det är ändå något väldigt maffigt med en engelsk gammal herrgård i dimman. Rätt som det är tror man att Mr Darcy eller Mr Rochester ska komma galopperandes på en häst ut ur dimslöjorna, halvnakna. Eller ja, havnakna kanske inte vore så smart när det är kallt, men å andra sidan är de engelsmän och kunde antagligen inte heller klä sig ordentligt varmt på vintern, så inte så svårt att föreställa sig...


Lytham Hall är tyvärr väldigt nedgånget (Mr Darcy och Mr Rochester skulle inte vara nöjda!) och det är synd, men det är samtidigt väldigt kostsamt att sköta ett sånt här ställe, så det är förståeligt. Men i England finns det många som spenderar väldigt mycket på sina bröllop, så ett sånt här ställe skulle ju vara perfekt att ha som wedding venue!


Alfred hade såklart med sig sina kikare, eller looking corners som han säger. Jag har ingen aning om var han har fått det från, men det är ganska roligt! I England är det vanligt att man sätter ut bänkar till minne av någon som gått bort, bänken brukar man placera på den bortgångnes favoritplats, som här till minne av Therese Seed, som gillade att njuta av snödropparna, och nu har vi chansen att vila benen och göra samma sak på hennes favoritplats. En väldigt fin gest!


Vill man kan man köpa med sig ett gäng snödroppar hem så man kan få en vit matta även hemmavid!


Och visst är det ett maffigt hus!


11 kommentarer:

Anonym sa...

Synd att ett sådant ståtligt hus står och förfaller. Men kostnaden att rusta borde vara gräsligt hög så det behövs någon med gott om stålars! Fast tänk att bygga om det till bostäder!
Och jo, mer snö än snödroppar här men den snö vi har droppar och ploppar för fullt! Nyss höll jag på att kissa på mig då det brakade ner ett berg av snö från taket!

Annika sa...

Dimma, det är nog det mest tacksamma man kan fota i. Det blir underbara bilder i dis och dimma. Dina är trolska. OCH sen dessa snödroppar...Oj oj vad mäktigt.
Ingen snö är heller. Nope.
Bara runt nollan.
men mina snödroppar är på g de med...

Miss Marie sa...

Brysselkakan - ja, synd, men nu är det ett gäng entusiaster som driver det, men jag tror inte de fåår göra om det till bostäder, vilket jag tycker är bra, det behövs såna här ställen för allmänheten!

Annika - ja, det blir häftiga effekter med dimma! :)

Gretas Gotland sa...

Fina foton! Nu snart börjar passande nog ett av mina favoritprogram, "En plats på landet", familjer som letar hus på den engelska landsbygden. Drömma kan man...

Desiree sa...

Wow, vilket hus alltså! Vilket ställe. Man blir tagen med storm av dina vackra bilder både på huset och snödropparna. Jovisst är det något mäktigt och maffigt över en engelsk gammal herrgård i dimman. Lite extra effektfullt med dimman. Så mycket snödroppar! Blir nästan som vitsippor som står i backen. Jättefint!

Ninnie sa...

Å, vilka vackra bilder! Dimman gör dem bara bättre, och vilket h a v av snödroppar!! Ibland saknar jag min gamla trädgård - vid vårt gamla hus, där hade vi mängder med snödroppar på våren. Här där vi bor nu vill de sig inte riktigt, men kanske måste man ge dem några år för att föröka sig.

Ni ser ut att ha haft en härlig dag!

Sandra sa...

Vilken fin dag ni fick! Är just nu inne i en "Engelsk period" när jag efter flera år och sist på bollen sträckkollar Downton Abbey på Netflix och drömmer mig bort till Englands slott ;) det här inlägget gjorde ju inte drömmandet mindre.
Kram

Miss Marie sa...

Greta - åhh, det programmet gillar jag också! :)

Desiree - ja, det är verkligen vackert med allt det vita!

Ninnie - vet inte alls hur det är med snödroppar, men jag antar att det kan ta ett tag innan de växer till sig ordentligt!

Sandra - lyllos dig som kan sträckkolla Downton! :)

Anonym sa...

Vackert. Mössa, vantar och varma skor är ju det viktigaste för att hâlla sig varm och en termos med nyponsoppa/varm saft/thé mmmm... Min fransman kan inte ens läsa av en termometer. Han tittar ut genom fönstret och om det regnar klär han sig varmt men i soligt väder klär han sig kallt. Om jag säger idag är det minus 7 sâ tycker han inte att det är skillnad mellan det och minus 3. TSSS... Jag känner mig som en livs levande väderleksrapport. Kan liksom lukta mig till när jag kommer ut genom dörren att idag är det kallt, blâsigt, nyper i kinderna. Fransmannen "oh det är väl varmt"; och efter 20 minuter hâller han pâ att frysa ihjäl... -Perfekt att fâ säga "vad var det jag sa"... Och han vägrade sâklart läppsalva och mössa i början för att han tyckte det var "omanligt" och "fult med mösshâr"... Tog inte sâ lâng tid att övertala honom. Efter en vinter i Sverige sâ lindade han typ halsduken upp till nästippen och hade tumvantar... Min franska svärmor tycker inte att man kan ha tumvantar "i stan" det är för "skidâkare och oh la la arbetare/lantisar, svenskar har ingen stil". Läderhandskar i italienskt skinn ska det vara... Njöt kanske lite av att turista i snöstorm i Stockholm. Oh och alla som hälsade pâ oss halkade omkull, de liksom sätter i hälarna och tar stora steg. Inga skadade eller sâ men det var ocksâ lite host host underhällande. Usch jag är en mycket "elak person". "Jo det kan vara halt, gâ försiktigt, och se upp för istappar" och nästa sekund sprattlade de pâ marken efter att ha viftat med armarna... Och att köra bil i halka. "Hâll avstândet, ta det lugnt i kurvan, bromsa innan rondellen och se upp för älgar"...

Anonym sa...

Men apropâ det. Kör du bil i England. Jag cyklade i England och vande mig vid vänstertrafiken efter ett tag, men jag har alltid tyckt att det känns för läskigt för att resa dit och hyra bil fast jag alltid verkligen velat se alla vackra trädgârdar. Hur svârt är det egentligen att köra i vänstertrafik och hur bra kör engelsmännen. Ser trefiliga rondeller och smala slingriga vägar framför mig och undrar hur sjutton jag skulle klara av en rondell med vänstertrafik och ratten pâ fel sida...,

Miss Marie sa...

Anonym - haha, visst är det lite kul! ;) Mina svärisar var på hurtigrutten i Norge en februari och där fick de klä på sig! När det är kallt här tar de fram sina "Norwegian fleece" och känner sig väldigt skandinaviska o duktiga! De firade jul en gång i Sverige, och det var inte superkallt men kallare än England! Angående bil så kör jag bil, men vi använder inte bil så ofta så det blir inte mycket bilkörande. Kör mer bil när jag är hemma på besök i Sverige! :) Engelsmännen är duktiga på att köra bil tycker jag (förutom när det är det minsta halt, de har inget koncept med längre bromssträckor o liknande) o ffa är de väldigt vänliga. De släpper fram en o hjälper varandra, vilket verkligen behövs när det är så många bilar på vägarna o vägarna är så dåliga! Rondeller är superlätt, vägen svänger liksom in i dom så du måste verkligen försöka att köra åt fel håll för att lyckas med det! :) Så jag tror absolut du skulle klara av att köra här! Enligt min erfarenhet är fransmännen bra mer heta bakom ratten, så för dig kommer det gå galant här! :)