fredag, mars 27, 2015

Det bästa (och värsta) målet på dagen



Jag är en frukostmänniska, jag måste äta frukost för att fungera. Nu när jag är gravid är det än viktigare, men samtidigt är det också svårare, eftersom jag fortfarande mår dåligt och då oftast på morgonen. Det måste gå snabbt, vara gott och också lukta gott! Vissa lukter är bara blääää... Jag har också haft, och har, otroligt låg energi, så jag försöker boosta mina frukostar med så mycket näringsrikt som möjligt.


Jag började äta järntabletter, men de gjorde mig än mer illamående, så det slutade jag med, och nu försöker jag istället äta mycket järnrik mat. Ett tag gjorde jag en rödbets- och acaismoothie, men så en dag klarade jag inte ens av doften av rödbeta, så nu kör jag på en smoothie packad med spenat, ananas, fryst banan och så brukar jag boosta det med lite spirulina och en supermix av oljor. En medjoldadel får också hoppa i smoothien, då det ska vara extra bra för gravida, och så lite chiafrön. Har ni några tips på extra bra gravidfrukostar?


Men alltså, färsk ananas just nu, hur gott är inte det?

4 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Hoppas det räcker med järnrik kost för dig. Jag tog järntabletter under båda graviditeterna och jag kom på att det var bättre att ta dem med måltiden eller på full mage, för annars mådde jag (mer) illa.

Miss Marie sa...

Anna - ja, tyckte inte de hjälpte nämnvärt, tyvärr! De här järntabletterna skulle jag ta innan måltid, så borde inte varit det som var problemet! Men vet att de flesta gravida i Sverige rekommenderas att ta järntillskott, inte alls lika vanligt i Tyskland o England där de snarare rekommenderar en ändrad kost.

Anonym sa...

Ändrad kost är väl tusen ggr bättre. Blir imponerad över dina smoothies, kroppen måste må fantastiskt på det där!

Miss Marie sa...

Anonym - otur att inte min kropp o knopp verkar tycka detsamma! ;)