torsdag, oktober 08, 2015

Pumpa - och kanelbullar



Om det är något svenskt som Engelsmannen och Alfred verkligen anammat så är det fika! En dag när vi hade haft picknick utomhus så undrade Alfred, när vi hade kommit hem, när det var dags för fika? Fika och picknick är tydligen två helt skilda saker! Och vad fikar vi allra helst med då? Färska kanelbullar såklart! Den här gången testade jag med pumpa, eller butternut squash för att vara helt korrekt, och det blev faktiskt riktigt gott. De här är lite mer kryddiga än vanliga kanelbullar, men det gillar vi!


Bullar:
50 g färsk jäst
2 1/2  dl mjölk
1 1/2 dl socker
1 tsk kanel
1/2 tsk allspice/ kyddpeppar
1/2 tsk kardemumma
1/2 tsk vanilj
en nypa salt
130 gram mjukt smör
1 ägg
2 1/2 dl pumpapuré
5-6 dl fullkornsmjöl
6-7 dl vetemjöl special

Fyllning:
100 gram mjukt smör
1 dl pumpapuré
1/2 dl muscovadosocker
kanel
allspice/kryddpeppar


Lös jästen i kall mjölk. Tillsätt kryddorna, socker och smör och blanda. Tillsätt ett ägg och pumpapuréen, blanda igen. Tillsätt mjöl allt eftersom och arbeta degen i 10 minuter. Degen ska släppa från kanterna, då är den bra. Låt jäsa i 45 minuter. Kavla ut degen och blanda ihop fyllningen, bred den på degen, rulla ihop och skär i lämpliga bitar. Lägg på plåtar och låt jäsa i 45 minuter. In i ugnen på 200 grader i cirka 10 minuter. Klart!

4 kommentarer:

Annika sa...

Men å vad gott det där ser ut.
KLART de har blivit fika-människor när de har dig som fru och mamma! MUMS!
Jag blir så sugen då jag ser dina bilder, men då jag bakar blir det bara FEL, FEL, FEL så jag lämnar det åt dem som kan :-)

Miss Marie sa...

Annika - testa, om du hittar bra jäst vill säga!😃

eastcoastmom sa...

Intressant recept, kanske ska prova! Vi älskar också kanelbullar och jag bakar gärna.

Miss Marie sa...

Eastcoastmom - testa du! :)