fredag, april 25, 2008

Brittisk eller Engelsk?

En sak som alltid forvirrar mig ar brittisk och engelsk. Vad ar brittiskt och vad ar engelskt? Nar ar England England och nar ar England Storbritannien? Jag har forsokt undersoka den har fragan, men inte ens engelsmannen verkar veta!

Om man ser till skamt och sadant sa ar det uppdelat i England, Skottland och sa vidare, man kan jamfora det med vara Norge och Sverigehistorier. Inom sport ar de oftast tillsammans, men ser man pa fotboll sa ar ju England ett lag, Skottland ett annat och sa vidare. I Eurovision Song Contest sa ar det Storbritannien... Forstar ni att jag ar forvirrad?

I engelska spraket (eller brittiska eller vad man nu ska kalla det) sa finns dock bade namnet Great Britain samt United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. Phew! Great Britain inkluderar saledes England, Skottland och Wales, medan United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland ocksa inkluderar Nordirland. Vad ar skillnaden? Nar ska man saga United Kingdom... och nar ska man saga Great Britain? Eller ska jag kora pa England hela tiden?

Forvirrat, forvirrat. For att gora det annu mer forvirrande och mangkulturellt sa ar deras drottning, Elizabeth II, inte bara regent over Storbritannien utan aven over Canada, Australien, Nya Zeeland, Jamaica, Barbados, Bahamas och nagra lander till. Och hennes valspraket ar Dieu et mon droit, Gud och min ratt pa franska. Jomen, that makes sense. Eller inte.

Det ar manga saker i England (Great Britain, United Kingdom, varlden...) som man inte ska ifragasatta, for Det Bara Ar Sa! Landets granser verkar vara en sadan sak som Det Bara Ar Sa. Ingen ide att undra alltsa, bara att acceptera.

2 kommentarer:

Anonym sa...

HAHAHA Vilken utmaning du gav dig in på!! Akira

Desiree sa...

Jag håller med dig om att det är förvirrande. Själv har jag ingen aning om vad som är korrekt att säga när. Jag kör oftast bara på att säga England och Brittisk engelska då jag syftar på språket. Kan din käre engelsman kanske reda ut dessa förvirrande begrepp?