måndag, april 20, 2009

Bordsplacering

Alltså, när jag och Engelsmannen började planera bröllopet så tänkte vi nog inte på att så många saker är riktigt svåååra! Nu har vi kommit till bordsplaceringen, och hujedamej, det är inte lätt, inte alls lätt! Man vill para ihop folk med liknande intressen, och som förhoppningsvis kan förstå vad den andra säger.

Våra kompisar tror vi att vi kan mixa hej vilt, de klarar nog det mesta och är okej med att prata med utlänningar. Men min svenska släkt tror jag inte är lika okej med att prata engelska. De kan få ihop meningar och prata med Engelsmannen (som ju även kan lite svenska) men det är ju också för att de äntligen är lite avslappnade med honom och vet att han verkligen vill förstå vad de säger och är van vid att gissa. Det är ju en helt annan sak att mixa med gamla engelska stötar som är lite småstela.

Engelsmannens mamma tycker att vi ska försöka mixa upp engelsmännen och svenskarna lite mer. Jag frågar henne lite försynt hur många av engelsmännen som pratar svenska? Jag tror inte att hon fattar min pik. Jag är helt okej med att prata engelska, min närmaste familj och vänner också, men jag vill ju inte att en släkting ska känna sig obekväm eftersom han/hon inte förstår den han/hon sitter bredvid. Då delar jag hellre upp det i svenskar och engelsmän så får de mingla innan och efter middagen istället.

Eller är det någon som har ett supertips om hur man kan få till en bra bordsplacering?

6 kommentarer:

kalasLotta sa...

Ja du det där är inte lätt men jag tycker att du ska göra dina släktingar glada genom att placera dem med svensktalande. Det är roligare för alla. Tänk dig att som engelsktalande sitta brevid en person som inte säger något...

Vi placerade så skoj som möjligt, många blandar alla vänner o släkt hipp som happ men vi körde några som känner varandra brevid några andra som känner varandra. Det är så mycket skojsigare (speciellt på en lång bröllopsmiddag) att sitta med lite nya och lite gamla bekanta.

Lycka till!

Kalaslotta & Miss Connecticut-wannabe Franca hahah

Anonym sa...

No.no pika aldrig svärmor:)

Anonym sa...

det låter som en snygg mix ni har gjort!!

akira sa...

ovan

Desiree sa...

Det där med borsplacering är klurigt. Det finns nog ingen enkel lösning. Ni får nog gå på det som känns bäst för er. Ni känner ju era respektive släktingar bäst.

Miss Marie sa...

Lotta - vi kommer nog köra på din stil sätta ihop folk som känner varandra och kan prata o ha kul! Mingla med främlingarna kan de göra innan o efter middagen!

Anonym #1 - det gör jag alltid ;)

Akira - vi hoppas det!

Desiree - inte lätt alls!