tisdag, mars 02, 2010

Baguetter

I helgen invigde jag vår KitchenAid som vi fick i bröllopspresent. Bättre sent än aldrig! :)

Första projektet fick bli baguetter. I första numret av Leilas Country Living
, som kom i somras, fanns det ett recept på baguetter. Jag provade det i somras, i sommarstugan för hand, och det funkade bra men nu tänkte jag se om det blev bättre med maskinen! Bättre vet jag inte, men gott blev det. Här är receptet så ni också kan pröva!

Det tar lite tid, man ska först göra en surdeg, en så kallad polish, och låta den jäsa i fyra timmar eller över natten i kylen. Så lite väntan är det men inte särskilt mycket jobb.

1. Hitta ett bra recept.

2. Gör en surdeg.
5 g jäst
3 dl kallt vatten
5 dl vetemjöl special

Lös upp jästen i vatten, tillsätt vetemjöl och rör slät. Täck med plastfolie och jäs i fyra timmar eller i kyl över natten.

3. Gör degen.
15 g jäst
2 dl kallt vatten
1 dl mjölk
1 ägg
1 msk salt
3 msk strösocker
8-10 dl vetemjöl special
1 sats surdeg
(300 g mörk choklad)

Lös jästen i vatten och tillsätt mjölk, rör. Ha i surdegen, ägg, salt, socker och ungefär hälften av mjölet. Låt maskinen eller händerna jobba tills degen går ihop och tillsätt resten av mjölet. Kör maskinen på låg hastighet i en kvart. Degen är ganska så kladdig.

Vill ni göra supergoda chokladbaguetter (jag gjorde en den här gången) så hackar du choklad och knådar in i degen.

4. Låt jäsa i 1 1/2 timme i bunken under kökshandduk.

5. Sätt på ugnen på 240 grader. Stjälp över degen på mjölat bakbord, dela den i 4 delar och tryck ut delarna i rektanglar. Vik in kanterna, rulla ihop och försök spetsa till ändarna (det är inte det lättaste!). Låt jäsa under bakduk i 1 timme. Baguetterna kan gärna vara lite mjöliga.

6. In i ugnen i mitten och ställ en kopp med vatten i botten av ugnen så brödet får en fin skorpa. Grädda i 20-30 minuter. När bröden börjar bli gyllene sänk till 200 grader. Om ni vill ha skorpigare yta kan ni spruta lite vatten med blomspruta på bröden några gånger under gräddningen.

7. Njuuut av doften och de otroligt goda bröden!

8. Och så blir ni så här glada!

6 kommentarer:

Sara sa...

Mmmm... Nybakt!

Miss Marie sa...

Sara - ja, luktar så gott och smakar så gott! :)

storasyster sa...

har du inte invigt den förens nu? Fick jag en sån i present skulle gästerna vackert få titta på när jag bakar bröd, så snabbt skulle jag inviga den!!! Sån vill jag ha! Gjorde den sitt jobb??

Annika sa...

Härligt...KUL med bilder också!!!

Desiree sa...

Mums ser jättegoda och fina ut. Jag har faktiskt aldrig provat på att baka med surdeg ännu men tänkte att jag faktiskt skulle våga mig på det hela. Tack för receptet.

Miss Marie sa...

Storasyster - den var kanonbra! Jag var lite orolig eftersom jag inte riktigt hittade rätt råvaror här i Tyskland, men det funkade ändå!

Annika - Smakade riktigt bra! :)

Desiree - Det här är ju inte "riktig" surdeg, men den kallas det ändå! Gott blev det!