onsdag, januari 19, 2011

Könsneutralt

Engelsmannens mamma skickar en artikel om könsneutrala barn. Ja, vi svenskar är ju så inne på det där med jämställdhet, menar hon.


Snark.


Det blir Engelsmannen som försöker klargöra att Blueberry såklart får vara så pojkig han vill, men att vi som föräldrar vill ha en lite mer könsneutral approach. Bara för att Blueberry är en pojke så betyder inte det att allt måste vara blått med bilar på och säga brum brum. För mig är det viktigt att han inte sätts i ett fack bara på grund av sitt kön. Jag säger inte att pojkar och flickor inte är annorlunda, rent fysiskt är de ju annorlunda så de är antagligen annorlunda psykiskt också, men jag tror inte att man ska fokusera på de små skillnaderna som finns redan när barnen är små, det blir nog så tydligt senare i livet ändå.


Men ett sådant resonemang går oftast helt över huvudet på de flesta engelsmän (och förvånansvärt många svenskar). De tror att jämställdhet är att sätta på pojkar rosa och bara låta dom leka med barbie, typ. Vi pratar om ett land där många skolor delar upp tjejer och killar på gympan, eftersom de är så "olika". Jag undrar varför man ska fokusera på olikheterna istället för likheterna?


Det är nästan komiskt tröttsamt att höra på engelsmännen ibland. Som Engelsmannens moster, som helt allvarligt inte känner sig lika säker att flyga med "female pilots" eftersom "alla ju vet hur hormonella kvinnor kan vara, med PMS och sånt". Ja, hon sa det helt på allvar. Hon tycker också att när en kvinna blir mamma är hennes karriär automatiskt över och familjen ska fokusera på pappans karriär. Engelsmannens moster är en väldigt trevlig kvinna, men ibland vill man bara slå henne i huvudet. Hårt. 

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan nog tycka att detta med könsneutralt går för långt ibland. För vissa! Har ju själv tre söner, inte för att vi fostrat dem "pojkigt", nä, de har haft både rosa och röda kläder och har än idag. De har lekt med både bilar och dockor, de har haft målade naglar när de var små för det glittrade så fint, ja, de har fått vara som då är! Och just det tror jag är det viktigaste; låt barn vara som de är!
Sedan kan du väl slå mostern i huvudet lite från mig oxå ;-)

Desiree sa...

OMG för Engelskmannens moster. Det är skräckinjagande att sådant lever kvar. Det är extra tråkigt när kvinnor liksom sätter käppar i hjulet för sig själva och sina medsystrar med att ha sådana åsikter. Klart man ska sträva efter jämnställdhet men det innebär ju inte alls att alla småkillar måste leka med dockor och ha rosa på sig. Well well folk tyckr och tänker så mycket. Kanske bästa att rycka på axlarna ibland och köra vidare med sitt.
Kram!

Anonym sa...

Oj vad intressant. Jag hade tjejgympa och blandad gympa i skolan... Bägge var superkul fast olika. Typ styrke och konditionsträning med hockey, friidrott, fotboll, basket. Krävande uppvärmningar. Jämfört med tjejgympa med dans, gymnastik, volleyboll, frisbee och badminton som övervägde... Vet inte vad jag hade valt.
Men jag tänkte aldrig att det var diskriminerande. Det fanns ett par gerejer som var bra med tjejgympa! Lättare FAKTISKT att glänsa och jag hade högre betyg när man inte styrketränade med killarna för dem var starkare... och mer tid att byta om. Samtidigt roligare med tuffare blandad gympa. Men dessutom lite mindre skämmigt att vara grymt svettig inför typ gulligaste killen i klassen när man var 14 typ... Med andra ord vet jag inte vad jag tycker om det. Jag gillade ju bägge. Dessutom hade vi uniform men bara till gympan. Det var helt OK! Mer generellt däremot är det ju superviktigt att barn kan vara och göra som dem vill!
Du blir en toppenmamma!

Miss Marie sa...

Brysselkakan - precis min åsikt! Låt barn vara barn, de behöver inte vara "pojke" eller "flicka" när de är så små, det kommer de matas med senare i livet ändå o jag tror de hittar sina "roller" ändå.

Desiree - ja, jag har lärt mig to pick my fights när det gäller engelsmännen, skulle jag börja argumentera så fort någon sa något förhistoriskt dumt så skulle jag inte få göra annat! :) Men visst är det tråkigt när kvinnor trampar ned andra kvinnor. Vad vinner vi på det?

Anonym - min åsikt är väl att barn är ganska kroppsligt lika upp till puberteten så det gör ingen skillnad om de har gympa tillsammans. Sen tycker ju inte jag att volleyball o badminton är typiska tjejsporter o fotboll o basket är killsporter så jag tycker att alla ska få prova allt. Jag vet att i England så ses fotboll, rugby mm som killsporter o tjejer är konstiga om de vill spela också! Det tycker jag är tråkigt!

Annika sa...

Eller Peters mamma, min kära svörmora, som inte vill gå till en kvinnlig läkare...
wtf?
Ngt så bängt....men så är hon från den djupa södern också, men iaf...
Fast annars är hon rätt vettig när hon vill. Det är hon faktiskt, men vissa saker hon sagt glömmer jag aldrig.
Du får motbevisa mostern hela tiden, haha...
jobbigt, jag vet...been there...

Miss Marie sa...

Annika - eeehhh? Okej, det förstår jag inte alls! Jag skulle känna mig mycket säkrare med en kvinnlig läkare, men det är klart, med kvinnofolk vet man aldrig... ;)

Anna, Fair and True sa...

Håller med dig helt! Orkar inte skriva mer :)

Miss Marie sa...

Anna - nej, ibland är det ingen idé att börja skriva vad man tycker, då kan man inte sluta! :)

Anna, Fair and True sa...

Exakt! :)