tisdag, juni 07, 2011

Dinkelmuffins med banan och blåbär



Det här receptet borde jag egentligen lagt upp igår, när ni där hemma fortfarande var lediga! Oh well, nu har ni något att se fram emot till helgfrukosten istället; supergoda frukostmuffins som passar lika bra som mellanmål. De blir inte lika matiga som dessa, men de här är minst lika goda!


12 stora muffins

3 ägg
1 dl råsocker
2 tsk vaniljsocker eller 1 krm vaniljpulver
1 1/2 tsk bakpulver
1 krm salt
2,5 dl fullkornsmjöl av dinkel
2,5 dl dinkelsikt
1,25 dl mjölk 
1 dl olivolja
2 bananer
Frysta blåbär

Gör så här


Smörj en muffinsplåt för 12 st muffins eller lägg i formar om du har det.

  1. Sätt ugnen på 200°C.
  2. Vispa ägg och socker pösigt.
  3. Vispa ner vaniljsocker, bakpulver och salt.
  4. Blanda sedan ner mjölet, mjölk och olivolja till en jämn smet. Mosa bananerna och ha i.
  5. Fördela smeten i muffinsformarna, fyll dem ungefär till 3/4 med smet. Lägg i blåbären på varje muffins.
  6. Grädda mitt i ugnen, ca 20 minuter.

Receptet hittade jag här, och ändrade lite!

6 kommentarer:

Jenny sa...

Mumsigt! Tack för det! :)

Miss Marie sa...

Jenny - varsågod!

Anonym sa...

Får nog köpa med mig lite dinkel från Sverige nästa gång! Här lyser sånt med sin frånvaro...

Miss Marie sa...

Brysselkakan - finns det inte dinkelmjöl i Belgien? Här i Tyskland kan man köpa det överallt! Bra, tycker jag! :)

Anonym sa...

Finns säkert om man uppsöker någon alternativbutik med kravodlat och ekologiskt men i vanliga mataffären har jag inte hittat det...

Miss Marie sa...

Brysselkakan - ok, här är det nästan mer vanligt än vanligt mjöl!