onsdag, november 02, 2011

Matigt


Hummus är väl en sån där sak som man antingen gillar eller inte gillar. Jag gillar! Senast jag gjorde den så hade jag varken sesamolja eller sesampasta, så jag gjorde en egen variant. 2 dl kikärter (från burk eller nykokta), en skvätt olivolja och en skvätt valnötsolja, salt, peppar, chilipulver, färsk basilika, kummin och så en skvätt vatten om det blir lite för tjockt.


Supergott på grovt bröd, med en skiva parmaskinka och färsk oregano. Mmmm!


Till efterrätt snodde jag lite av Alfred fruktpuré (med recept från Lilla Matdériven) och åt med lite grekisk yoghurt. Riktigt smaskigt!

10 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Älskar hummus!

Miss Marie sa...

Anna - det är ju så gott! :)

ullis sa...

Och jag som tycker den är torr att äta. Jag kanske har för lite olja i.
Fast din macka ser ju jättegod ut.

Miss Marie sa...

Ullis - du får ha lite mer olja i, sen tror jag det beror på vad man äter till hummusen!

Sofia sa...

Vad pysslig du är! Jag ser fram emot att stå vid spisen snart igen efter en vecka med endast resaturangbesök.

Miss Marie sa...

Sofia - haha, ja, ibland kan det bli för mycket av det goda utelivet också! :)

Mia sa...

Gillar? Jag älskar hummus! Skulle kunna bada i det och äta samtidigt. Det här ska jag komma ihåg. :)

Annika sa...

ÄLSKAR hummus, men har aldrig gjort egen sådan!!
Mmmmm...
GOTT!!!!
finfina bilder!

Miss Marie sa...

Mia - haha! Nä, badning får du hålla för dig själv... ;)

Annika - prova det! Så gott! :)

Millan sa...

Gillar hummus mycket!! mums