onsdag, augusti 15, 2012

Filmdags



Det måste vara något slags rekord, för de senaste fyra veckorna har jag varit på bio tre gånger. Ujujuj, som vi säger här i Närke. 

I England var vi och såg senaste Batman-filmen, The Dark Knight Rises. Ruskigt bra, tyckte vi! Vi såg den i IMAX och den blir väldigt mäktig då. Jag gillar hela Batman-trilogin så jag kan inte bestämma mig för vilken av filmerna som är bäst, jag tycker man ska se alla! Gå och se.

Förra veckan var jag och mina systrar och tittade på Inte ens det förflutna, en deckare med Maria Wern av Anna Jansson. Den har fått dålig kritik, men jag tycker den var bra. Min ena syster och jag satt och höll för ögonen en stor del av filmen, läskig är den... Lite kul är ju att Anna Jansson bor i mina hemtrakter, och att jag köpte hennes första deckare på en julmarknad där hon stod och sålde och signerade sina böcker. Sen dess har jag följt hennes karriär och alltid gillat hennes böcker, men jag har aldrig tidigare sett en filmatisering av hennes böcker, så det var på tiden!

Igår var Engelsmannen och jag och såg The Amazing Spider-Man. Jag förstår inte riktigt poängen med att göra en re-make av Spider-Man så tätt inpå de förra filmerna, men uppenbarligen tycker filmbolaget att det är en bra idé. Andrew Garfield är ju i alla fall förbaskat söt, och så dejtar han ju andra huvudrollsinnehavaren Emma Stone i verkliga livet. Sött.


Innan vi gick på bio igår så gick vi till The Bishop's Arms för lite Fish and Chips. Är man gift med en engelsman så är man!


Örebro är en fin stad! Särskilt en sommarkväll.


Efter bion satte vi oss hos Paolo's, mittemot biografen, och njöt av sommarkvällen.


Engelsmannen drack ett glas chianti och jag valde San Pellegrino Aranciata Rossa och så mumsade vi på lite grissini och pratade. Ja, en annan sak som är bra med att vara i Sverige på sommaren är ju barnvakten. Helt klart.

11 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

Älskar bio! Nu ska vi senaste Meryl Streep filmen.

Skön kväll xx

Saltistjejen sa...

Härlig kväll!!
Och jag älskar också Nolans Batman-trilogi!! SÅ BRA! Fast jag tror att jag lutar lite åt att den första filmen är bäst. Å andra sidan älskade jag Joker i tvåan och jag tyckte den senaste var en otroligt bra avslutning!! Så det är svårt att bestämma sig. ;-)

Miss Marie sa...

Lotta - den verkar riktigt bra!

Saltis - samma för mig! :) Första är ju kanon, men Heath som Jokern är ju bara så bra o så är den sista en riktigt bra avslutning! :) Man måste se alla! :)

Desiree sa...

Låter som en underbar kväll. Ni hann med både bio och en trevlig stund på tu man hand. När jag såg första fotot innan jag riktigt hann se att det var du så tänkte jag att vem är denna nya snygga filmstjärna.
Örebro ser väldigt vackert och mysigt ut.
Ha det fortsatt riktigt bra. Verkar som det kommer vara sommar denna vecka i stora delar av landet.
Kram!

storasyster sa...

Mmm du är en snygg filmstjärna. Lite lyx o barnvakt behöver man då o då.

Jenny sa...

Nej, jag förstår inte heller varför de gjort en re-make så nära inpå. Inte alls. Kul med mycket bio dock! För mig går det i perioder. Egentligen gillar jag jättemycket att gå på bio, men ibland glömmer jag bort att det finns, haha.

Ja Paulos har jag hört jättemycket bra om. Det är tydligen italienare som har det och jättegod mat. Men han som bakar pizzorna är från min hemort! :) Jag och mamma gick förbi där när vi var på bio senast, men då visste jag inget om det och sa att det såg sunkigt ut. Så fel jag tydligen hade! Dit ska jag snart igen. Kram!

Miss Marie sa...

Desiree - uj uj, jag tackar! ;) Riktigt skönt med lite egentid, vi njuter! :)

Storasyster - helt klart! :)

Jenny - jag som tycker det såg så mysigt ut redan första gången jag såg det! Har inte smakat pizzan där än, men Engelsmannen vill gärna prova den nästa gång vi är där! :)

Sahra sa...

Nästa vecka har Woody Allens nya premiär. In love wirh rome eller nåt sånt. Den ska jag bara se. Hoppas annars på bra film över Atlanten. Det brukar det alltid vara

Miss Marie sa...

Sahra - har ju lite svårt för Woody, men om den är bra så...

Mia sa...

Om du rekommenderar den så är jag på, Inte ens det förflutna är jag nämligen nyfiken på men som du säger har den bara fått dåliga recensioner. Kritiker vet inte alltid bäst. :)

Miss Marie sa...

Mia - på vissa ställen är den lite smålöjlig, men thrillers/deckare/skräckisar an ju ofta bli det ibland. Jag tycker den var bra! :)