måndag, oktober 13, 2014

Meatless Monday 7



Den här maträtten var överraskande värmande och god, med andra ord perfekt för en höstkväll! Blomkål har inte särskilt bra rykte, vi har väl alla skräckminnen från skolmatsalens trista, överkokta blomkålsbitar, jag ryser bara jag tänker på det, men det kan vara riktigt gott! Har man bara kryddor och bra råvaror så är det lyckat. Det här är en variant på kinesiskt fried rice, men nyttigare och godare. Testa!

Fried Cauliflower Rice, 2-3 portioner

400 g blomkål
100 g mixade wokgrönsaker
2 vitlöksklyftor
2 ägg
sojasås.
salt&peppar

Dela blomkålshuvudet i mindre bitar och lägg i en matberedare. Blitza tills blomkålen har risliknande konsistens, gör det i omgångar om det behövs. Värm en stekpanna med lite olja och lägg i blomkålsriset. Fräs i några minuter tills blomkålen börjar bli gyllengul. Tillsätt wokgrönsakerna och stek i några minuter till. Fös riset ut i kanterna så att det blir plats i mitten för äggen. Knäck äggen i mitten av pannan och scrambla dom, försök att inte blanda i för mycket av grönsakerna runt omkring innan ägget är färdigkokt. Blanda ihop äggen och riset, salta och peppra och ha eventuellt på lite sojasås (skippa saltet om ni kör på sojasås!). Servera direkt!

4 kommentarer:

eastcoastmom sa...

Både jag och Dottern älskar blomkål, så det här ska jag absolut göra. Låter jättegott!

Miss Marie sa...

Eastcoastmom - lyllos dig, här är det bara jag som gillar det!

Anonym sa...

Ett annat tips är att göra "blomkålsris" i matberedaren och därefter göra en risotto! Bara koka riset i vatten o buljong tills det blir lagom mjukt o torrt, därefter i med massa parmesan. Också gott med någon god svamp i, eller t.ex. saffran o sen på med skaldjur. Går o variera massor och är supermumsigt. /T

Miss Marie sa...

T - you had me at parmesan! Det ska jag testa!