onsdag, juli 01, 2015

Vi tog en lillsemester i Linköping



I måndags hoppade vi in i bilarna och åkte med mostrar och kusiner till Linköping för en minisemester. Vi började linköpingsvistelsen på Flygvapenmuseet. Jag har varit där förut, en gång när jag var 7-8 år och vi var på skolresa, och så en gång för en sisådär nio år sedan när Engelsmannen var på besök hos mig i Linköping. Men sedan dess har museet ändrats riktigt ordentligt! Ovan ser ni exempelvis Engelsmannen och Alfred flyga en simulator, och det finns flera saker man kan göra för att få aktiva upplevelser, inte bara se saker, och det uppskattas ju framförallt av de små.


Men det finns såklart många flygplan att titta och fascineras av också! Väldigt gott om dom, både gamla och nyare varianter. och i källaren kan man ta del av den intressanta historien om DC-3:an som försvann i Östersjön på femtiotalet, och sedan bärgades 2004. Spännande!


Det finns också en liten lekplats, och där var trampflygplanen såklart väldigt poppis bland de små!


Sedan tog vi oss till Gamla Linköping, och där har de gått all in i år (eller det kanske de gör varje sommar?) och det finns ett digert program om vad man kan hitta på där under en hel dag. Det finns också en massa människor klädda i gammeldags kläder och som hjälper till att guida, informera och göra hela upplevelsen mer autentisk. Plötsligt stegade en man, med en sjal över ansiktet, över torget och sprang in på banken! Det var ett rån på gång! Som tur var kom mannen inte över några pengar, och han blev snabbt tillfångatagen. Barnen tyckte det var riktigt spännande!


En annan sak, som var förvånansvärt kul för barnen. var tvättstugan där man kunde prova på att tvätta på gammalt vis. Vi vuxna tröttnade ganska snabbt på det, men barnen skulle nog ha kunnat vara kvar där i flera timmar och tvättat, bankat och vad mer man nu gjorde för att få kläderna rena!


Vi bodde på Scandic Linköping City, och det ligger verkligen kanonfint vid Stångång. När jag bodde i Linköping, låg min lägenhet bara några minuter härifrån, så det kändes nästan som hemma. Både Engelsmannen och jag blev alldeles nostalgiska att gå runt i "vår" gamla stad, det är så många minnen där, men vi såg också hur mycket staden har ändrats de senaste åren! Men Linköping är och förblir en riktigt fin stad!


Som avslutning på minisemestern åkte vi till Bergs slussar, och det är verkligen ett häftigt ställe! Slusstrappan Carl Johan har inte mindre än 7 slussar där båtarna succesivt lyfts upp eller ned, och det var fascinerande för både stora och små. Det verkar dra många turister, vi hörde en hel del tyska pratas, både på båtarna och hos de som, liksom vi, bara kommit för att titta på spektaklet. Men alltså, sex barn så nära vatten, och så höga kanter, man är på helspänn hela tiden! Puh!


Summa summarum, en härlig minisemester i Linköping med omnejd! Är ni i krokarna så rekommenderar jag att följa i våra spår!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, berätta vad som förändrats med Linköping, jag blir nyfiken! Och jag blir lite nostalgisk bara av att se den där scandic-byggnaden! /T.

Fröken L sa...

Linköping är mysigt och då särskilt gamla Linköping. Har inte heller varit på Flygvapenmuseet sedan jag var liten men kommer ihåg att jag gillade det. Minns någon stor lekpark också. :-)

Kram Linda

Desiree sa...

Det ar mysigt att gora olika utflykter tillsammans sa som ni gor. Man hittar pa kul ihop och far minnen. Flygplans museet verkar vara nagot som sakert ar en hit bade for sma och stora killer. Ser ut som att sverige bjuder er pa fint sommarvader ocksa.
Kramar!

Miss Marie sa...

T - bara en massa nya byggnader överallt, känner knappt igen mig på vissa ställen!

Linda - Linköping är fint!

Desiree - ja, verkligen kul!

emelie - Berlin, Berlin sa...

Men hur gulligt är inte det där lilla flygplanet som Alfred sitter i?! Sitter de fast eller åker de omkring? Sånt skulle jag vilja ha till mina framtida barn! (Någonstans är flygnörden kvar inom mig, haha)

Miss Marie sa...

Emelie - det är som en trampbil fast ett flygplan, riktigt kul! Alfred älskade det, såklart! :)

Annika sa...

Vilken trevlig utflykt.
Har varit i Linköping en enda ggn, för länge men. Men min systerdotter börjar kanske plugga där i höst.
Trevligt och mysigt i gamla Linköping.

Miss Marie sa...

Annika - då får ni passa på att hälsa på henne, det är en fin stad! Hälsa systerdottern att det är en riktigt bra studenstad också!

Monica sa...

Haha, nu kommenterar jag överallt hos dig men tittade vidare och Linköping är också så fint och roligt att besöka så kul att se dina foton från staden. Härifrån har jag också speciella minnen.