måndag, mars 05, 2018

Klagoväggen


* April och maj är vår. Juni, juli och augusti är sommar, september och oktober är höst. Vilket betyder att november, december, januari, februari OCH mars är vinter! Vinter i fem av tolv månader i Sverige. Aaaahhh..!

* Torr, torrare, torrast. Nej, jag beskriver inte min humor utan luften i Sverige denna vinter! Mitt hår och min hud har uppenbarligen vant sig vid det mer fuktiga klimatet i England, för nu reagerar det direkt! Jag smörjer in mig med allt möjligt och googlar luftfuktare.

* Melodifestivalen. När jag bodde utomlands nöjde jag mig med att kolla in finalen, och ja, jag förstår nu varför jag gjor det. Om jag inte visste innan vem David Lindgren är så vet jag det nu, med råge! Kanske skulle låta en programledare leda det nästa år istället för en entertainer? Bara en tanke. För övrigt tycker jag att Petra Marklund borde ta hem det. Vaddå, kan man inte rösta på henne?! Maxida Märak då? Nähä, inte hon heller...

* Det är en konstig känsla att ha varit utlänning så länge, och nu helt plötsligt inte vara det... Det känns som en del av min identitet har gått förlorad. Är det någon hemflyttad svensk som håller med om det? Svårt att veta vem man är.

* Det har varit så mycket skit den senaste tiden, både sjukdomar i form av förkylning och magsjuka, men också mer allvarliga saker, olycksfall och dödsfall. I februari dog en bekant i München av bröstcancer, efter sig lämnar hon en make och en fyraårig son... Så ända in i hjärteroten sorgligt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med på alla punkter. Sverige är ett bra land men man ser på det med andra ögon efter år utomlands och allt är inte perfekt här. Minst av allt vintern ;-)
Jag har fortfarande känslan av att jag bara bor här tillfälligt och det efter drygt FEM år... Kanske det är mig det är fel på, för rastlös, längtar efter nya äventyr helt enkelt.
Men på något sätt skönt att höra att det inte bara är jag som känner så här!

Miss Marie sa...

Brysselkakan - visst är det så! Jag kommer ihåg i början hur jag jämförde allt med Sverige och Sverige alltid vann, men sen inser man ju att allt inte är svart och vitt hela tiden! Ja, vi kanske är födda med en rastlöshet i själen...

Annika sa...

Intressant att ta del av, Marie! Har alltid undrat lite hur det känns att flytta hem.
Vintern, den får du nog lära dig att deala med. Sådan är den, och du får försöka hitta guldkorn i den. Tristast är väl ändå när det bara är en grå halvdager utan snö och med ngn plusgrad. Blir det riktig vinter dessa månader är det kanske lättare att stå ut??

Minns att jag en gång hörde att om man har bott utomlands mer än sju är blir man rotlös. Då känner man sig inte riktigt hemma ngnstans. Vet inte om det är sant, men orden har fastnat inom mig. Att man iom en lång vistelse utomlands får en oro i kroppen. Vad vet jag? Jag har inte flyttat hem. Men, det tar säkert lång tid att rota sig igen.

Mellon ja, den skulle nog behöva gå tillbaka till rötterna. Verkar som om den helt spårat ur. Folk verkar rätt less överlag. Bara kiddsen verkar gilla den.
SÅ back to basics. Jag tittar inte på den. har noll intresse. MEN jag kommer att se ESC,

Ja, du får hitta bra handkrämer etc. Fastän det är ett fuktigt och rått kilmat här så blir jag så torr om vintern. P och jag har en luftfuktare i vårt sovrum.

Mer såna här inlägg, så interssant att läsa :-)

Sofia sa...

Min bästa kompis flyttade hem med sin svenska man till Malmö för ngra år sedan från London, de bodde där i 2 år sedan blev han erbjuden ett jobb i Los Angeles, de flyttade eftersom de båda tyckte det var så svårt i Sverige, bodde i LA i 2 år och är nu tillbaka i Richmond, London där de började. Hon har skrivit en doktorsavhandling om just det du tar upp, hur man som hemvändare handskas med sin nya situation och identitet etc. Hon har många intressanta tankar om det hela!
Hoppas det känns lättare när våren kommer. Jag tycker den är seg i England i år också. Vi har inte lika kallt som i Sverige man det brukar vara fleece-jacka-väder här nu, inte vinterjacka!

Anna, Fair and True sa...

November räknar jag som höst så bara fyra månader då!

Jag är också så himla torr! Det är ju så mycket fuktigare i Belgien också. Men jag tror ev det har vänt nu, 8-9 månader efter hemflytt.

Isolde vill titta på Melodifestivalen men vi andra har undvikit det hittills men imorgon tänkte vi titta allihopa på finalen i alla fall. För mig räcker EN final! Och Eurovisionen såklart!

Jag tycker också att det är konstigt att inte vara utlänning längre. Men en gång... alltid en... kanske. Verkar så på folk i gruppen Swedes back home - några som kom på drinken har redan bott i Sverige i 6-7 år nu. Man vet ju aldrig när/om man flyttar igen.

Vilka tråkiga nyheter. Då är ju "bara" influensan inte så farligt. Vi har som tur varit förskonade från sjukdomar förutom en vecka i januari.