onsdag, augusti 12, 2015

Blogg vs. Instagram





I början när Instagram kom så var det mycket snack om att det skulle bli bloggens död, och till viss del har det blivit så. Många av mina favoritbloggare, som jag följt länge, har antingen slutat blogga helt eller bloggar mycket mer sällan nu, och det är såklart tråkigt, men samtidigt är det kul att Instagram då finns så jag kan hänga med i deras liv där.

För min egen del tror jag inte att mitt bloggande har påverkats av Instagram, jag är väldigt aktiv både där och här. Visst, jag bloggar mer sällan nu än jag gjorde för fem år sedan, men det tror jag beror på förändrad livssituation snarare än Instagram! Jag har en ganska klar uppdelning på det jag visar på Instagram jämfört med vad jag skriver om här, det är sällan som en Instagrambild hamnar på bloggen.

En klar skillnad från förr och nu är antalet kommentarer! Min läsarskara växer sakta men säkert, men kommentarerna blir färre och färre. Visst är det lite trist, men samtidigt har jag aldrig skrivit för att få kommentarer, så det är väl ok. Men jag upppskattar verkligen er som lämnar kommentarer, ofta eller sällan.

Hur har Instagram förändrat ert bloggande eller bloggläsande?

p.s. fler selfies på Instagram än bloggen, helt klart!

10 kommentarer:

Desiree sa...

Jag tycker att bloggen och instragram ar tva helt olika medier. Instagram ar som att fa en rubrik I livet over vad som hander medan bloggen ar som att fa ett store innehall, fa hela artikeln. Jag har bloggat 8 ar nu och kanner inte att jag maste hitta pa nya inlagg varje dag langre utan kanner att det ar vettigare ha nagot nytt, nagon jag kanner ar relevant och nagot jag vill dela med mig av. Pa bloggen anvander jag mig av bilder jag for det mesta tagit med min riktiga kamera medan instagram naturligtvis blir mobilbilder. Tycker att det ar skillnad mellan dessa ocksa.
Fortsatter garna med bada :-)
Kram!

emelie - Berlin, Berlin sa...

Jag tror definitivt att instagram har förändrat bloggvärlden. Det går fortare att lägga ut en bild på insta och då gör man det i bara farten, medan det tar tid att skriva blogg. Jag tycker det mesta har utvecklats åt det hållet de senaste sju-åtta åren.
Men jag tror att de som brinner för själva bloggandet och skrivandet fortsätter oavsett instagram eller inte. Jag älskar både instagram och bloggar på olika sätt, jag tycker de kompletterar varandra väldigt bra. Jag vill inte vara utan någon av dem, men om jag måste välja så väljer jag att läsa bloggarna. En bild kan säga tusen ord, men inte alltid, ibland fattas det något och det är just det jag tycker så mycket om.
Jag älskar att skriva och jag får bättre fram det jag vill säga genom en text, inte en bild.
Jag tycker du är väldigt bra på både instagram och blogg. Din blogg är en av mina favoriter och har varit det länge. Jag kommer ihåg att första gången jag kom in på din blogg var precis innan Alfred föddes. Andra gången jag kom in på bloggen minns jag att han redan var ca. sex månader och sen dess har jag följt er! :)
När en favoritbloggare slutar blogga är det ju många gånger som att en vän försvinner, trots att man aldrig setts. Och det är väl just det jag tycker skiljer bloggar och instagram också.
Försvinner någon från instagram märker man inte det i flödet lika tydligt, som om någon slutar blogga.

Annika sa...

Tycker också att bloggen och insta är två helt skilda medier. Min blogg har inte påverkats alls av min instagram. De är helt åtskilda, egentligen.
På insta lägger jag ut en bild jag gillar, med kort, kort bildtext. På bloggen funderar jag länge hur jag ska skriva, jag arbetar med texten. Jag arbetar med bilderna.
Insta är snabbt och kravlöst. Men, jag häver inte ur vilken bild på insta som helst heller. Tänker mig för innan jag lägger ut där också. Men, bloggen är så mkt mer.
På bloggen fotar jag med min systemkamera. På insta med min iPhone 5s. Insta tar ngn minut, bloggen tar ibland timmar.
Skillnad.
Mitt instaflöde är ganska stort, men många spökföljare har jag. Det är nog ofrånkomligt.

Kommentarer i en blogg är a och o. Utan dem skulle jag sluta blogga.
Tror att det är bökigt att kommentera från smart phones. Jag tycker det iaf, så jag läser inga bloggar via min iPhone. Tror att det kan ha ngt att göra med att kommentarerna kanske blir färre? Sen vet jag att Blogger gjort det extremt svårt för dem som inte har googlekonto. Min syster har skitsvårt att lägga upp kommentarer på min blogg pga det bökiga verifierningssystemet blogger har nu. OCH jag har inte ens aktiverat ngn verifierning på min blogg.

Anyhoooo, bloggar är bäst. ,men insta är ett superbra komplement.

Roligt att vara tillbaka här igen!!!

eastcoastmom sa...

Ja det är många som slutat blogga. Kanske för att blogga tar tid? Kanske för att många hade en idé om att de kunde tjäna pengar på att blogga, men så blev det inte så? Jag kör på ungefär som vanligt, jag bloggar för "min publik" som är min mamma, svärmor, syster m fl, det är mitt sätt att dela med mig av vad som händer i vårt liv när vi bor långt borta.

Instagram är på sätt och vis mer intimt, inte vem som helst som kan surfa in och kolla mitt Insta-flöde. Jag gillar Insta, men det är ingen blogg, vill man berätta något är bloggen outstanding!

Nilla Tankebubblor sa...

Bloggar är bäst! Instagram är ett komplement.
Hos mig missar man ingenting om man följer bloggen i datorn. Då ser man min widget i sidomenyn också. Plus att jag sammanfattar instagram varje månad.
Vad det beror på är väl att de flesta använder mobil och surfplattor mera än datorn nu för tiden. Jag läser bara bloggar i datorn, jag gillar det bättre.

Madeleine Åström sa...

Jag slutade blogga i samband med instagram men saknar ibland att kunna skriva av sig om vissa saker

Jessica sa...

Och jag följer dig på Instagram, inspireras av dina pins på Pinterest och läser bloggen varje dag. Lite stalker-varning kanske, men jag tycker du har så fin smak och stil och ett härligt och intressant liv! Tack för att jag får vara med överallt!

Miss Marie sa...

Desiree - jag håller helt med, för mig är det också två helt olika saker!

Emelie - ja, det tar tid att blogga medan instagram går snabbt, kanske det är en tidsfråga för många?

Annika - jag tror du har rätt att med alla nya mackapärer så har det blivit svårare att kommentera på bloggar, mycket enklare med instagram på telefonen. Och verifieringarna kan man verkligen tröttna på!

Eastcoastmom - ja, tror många började blogga "bara för att", det var en modegrej, sen inser man att det är ganska mycket jobb med en bra blogg!

Nilla - så kanske man borde göra, ja! Jag föredrar också bloggar i datorn, tycker det är svårt att läsa o kommentera via mobil.

Madeleine - ja, man har ju begränsat med tecken på instagram, svårt att få ut allt man vill säga där!

Jessia - haha, jag älskar stalkers! ;) Varsågod och tack för dina ord!

Anna, Fair and True sa...

Å jag vill blogga ofta igen och tänker försöka komma igång nu efter sommaren. Tror jag måste sänka ambitionsnivån och göra korta inlägg. Jag vill också ha kommentarer, det är ju det som är kul, även på IG - hellre det än likes.

Miss Marie sa...

Anna - ja, jag tror ändå man kan anpassa det ganska väl till vad man vill att det ska vara! Det behöver ju inte vara avancerat att blogga egentligen!