Idag stod jag i kön hos Clas Ohlson i Örebro. Kvinnan framför mig i kön skulle köpa en glasform och vid betalningen ville hon betala med mynt. varav kvinnan i kassan vägrade med hänvisning till att det var för jobbigt för henne eftersom de inte hade en mynträknare och att det skulle ta för lång tid att räkna mynten för hand. Nu vet jag inte exakt vad formen kostade, men på
deras hemsida verkar glasformarna kosta mellan 80-100 kronor ungefär.
Säg att kunden bara hade enkronorsmynt.
Säg att formen kostade 90 kronor.
Till och med Alfred skulle, med lite hjälp, kunna räkna ihop 90 enkronor.
Kassabiträdet förklarade att kvinnan var tvungen att gå till banken för att växla in mynten, sen skulle hon kunna köpa formen. Kvinnan med formen var av utländsk härkomst och kunde begränsat med svenska, och hon drog snabbt åt sig sin portmonnä och gick ut ur butiken. Kvar stod jag med en klump i magen och betalade mina småsaker (utan problem, kort är tydligen ok pengar medan mynt inte är ok). Först när jag hade gått ut ur butiken släppte min förlamning och jag insåg att jag ju skulle ha köpt formen åt kvinnan, samt låtit kassabiträdet få veta att jag tyckte hennes beteende var under all kritik.
Jag kan förstå att kassabiträden tycker det är jobbigt med folk som betalar med mynt, men ärligt talat, jag tror merparten av alla kunder i Sverige betalar med kort, vissa med sedlar och ett fåtal med mynt, så nog kan man ta sig tid att räkna mynt de fåtal gånger det krävs? För sist jag kollade är även mynt pengar.
Nu ska jag kanske inte dra för stora växlar på det här, men det kändes på kassabiträdets attityd som att det var kvinnans härkomst som avgjorde att hon inte orkade räkna mynt där och då. Jag har själv varit i liknande situationer när jag bodde i München och kunde begränsat med tyska, vilket inte alltid var populärt hos en del, särskilt i affärer. Aldrig känner man sig så liten som när man inte kan göra sig förstådd på rätt språk! Och visst har jag vetat länge att devisen
kunden har alltid rätt inte stämmer i Sverige längre, men att neka en kund att handla för att den har "fel" betalningsmedel? Fullkomligt otänkbart.
16 kommentarer:
Håller helt med dig. Verkligen dåligt bemötande av kassabiträdet. Så lång tid tar det faktiskt inte att räkna ihop 90 enkronor. Visst har man erfarnhet av hur det kan vara svårt då man ska köpa något men inte kan ett språk så bra. Att sedan gå till banken och behöva förklara att man vill växla sina enkronor blir ännu svårare om man inte behärskar språket något vidare.
:( Hur länge hade hon kanske sparat ihop för att köpa formen och sen bli nekad det?
Usch det är såna små händelser som gör mig så rädd. Tänker på en reklamskylt som finns i tunnelbanan just nu "Diskriminering ser olika ut". Den händelsen borde hamna där den också.
Blev så jäkla arg att jag faktiskt mailat din länk till Clas Ohlson, hoppas du inte blir arg på mig nu!
Och jag kan också känna igen den där litenheten, misstron och mycket förnedrande känslan när man inte blir förstådd, hände lite då och då under våra år i Bryssel.
Du! Spar ditt kvitto för där lär det gå att ta reda på vem kassabiträdet var ifall det behövs.
Desiree - ja, jag tror att vi som har bott utomlands o haft språkförbistringar har bättre förståelse för de som kommer till Sverige och inte kan göra sig förstådda perfekt. Dessutom tror jag banken tar en avgift för att växla in mynt, så då blir det ju än dyrare...
Meerle - ja, och för kassabiträdet att döma henne för att hon vill betala med mynt, wtf?! Såna här små händelser gör en verkligen mörkrädd, därför jag ville skriva om den!
Brysselkakan . har också tänkt mejla Clas Ohlson, ville bara lugna mig först så jag kunde skriva sakligt! Jag vet förnamnet på kassabiträdet (hon hade namnskylt) så vill de veta namnet kan de få det.
Bra! Maila dem för detta är viktigt!
Och hoppas du inte tog illa upp att jag gav dem länken.
Hm...tyvärr verkar min kommentar ha försvunnit. Sammanfattningsvis tycker jag att kassörskans tråkiga attityd är oförlåtlig och lite skrämmande med tanke på att detta inte endast verkar bero på bristande servicekänsla. Jättebra att du uppmärksammar detta och mailar in en 'officiell rapport' om händelsen.
Usch, pengar är ju pengar oavsett form så länge dessa mynt är godkända. Det var ju säkert inga gamla tioöringar hon hade. Tycker du borde skicka detta inlägg till Clas Ohlson och berätta var det var, vilken butik, och när, klockslag, osv.
Hemskt bemötande, men lite som det "nya" Sverige tyvärr. Bra att du/ni mailar om händelsen så att det kommer fram till ledningen, de har hoppas jag en bättre policy än kassörskan. Nu ångrar jag att jag inte lämnade tillbaka granen:-), ja vi köpte en liten söt gran med äkta kottar på monterad i en cementkruka med säckväv runt och rosett, såg ju söt ut där den stod, förpackad i en fin låda med snören så vi tog en bara, (brukar alltid annars kolla grejer innan jag köper men frångick det), hemma sedan pekade granen snett ut som ett tok från cementkrukan, felmonterad, och gick inte att böja tillbaka, trodde Clas hade sjysta grejer och inte sekunda, nu blir jag än mer irriterad när jag läser ditt inlägg om hur de beter sig. Jättebra att ni skriver om det som hände, intressant att höra om ni får svar.
Usch så ledsen och arg jag blir när jag läser om detta. Varför kan människor inte behandla varandra med respekt? Jättebra att du tar upp det och att du mailar Clas Ohlsson om det!
FY fan, rent utsagt, det där gör mig riktigt nedtagen och ledsen.
Helt otroligt dåligt av den där kassörskan. HON skulle verkligen behöva få sig en åthutning. FY s¨otroligt dåligt av henne.
OCH stackars, stackars, stackars den kvinna som ville köpa formen. Mitt hjärta blöder lite...
Maila CO!! Gör det!!
Länka till detta inlägg också. Jag blir så förbannad!!
OCH heja Brysselkakan!!! Fasiken vad bra att du skrivit dem!! Får lust att maila dem jag också.
Brysselkakan - just nu funkar det inte att mejla dom?!
Veronica - ja, hur kan man ha sån attityd i ett serviceyrke!?
Anna - nu såg jag inte vilka mynt hon hade, men det hann inte kassörskan heller göra innan hon nekade kvinnan att betala med dom. Håller på och försöker mejla dom!
Monica - nu tror, och hoppas jag, att den här är en isolerad händelse, jag har inget emot CO som en butik, men de kan inte ha personal som beter sig så här! Synd om er gran! :(
Cecilia - ja, vad vinner kassabiträdet på att bete sig så här? Förstår inte...
Annika - ja, himla fult gjort!
Åh synd att du inte hann köpa skålen åt henne men ibland inträffar ju tyvärr den där lamheten. Hon (lr nån i fam) kanske hade tigt ihop de där små skrammelpengarna... Bra att du mailar!!!
Storasyster - ja, tanken slog mig inte förrän jag gick ut genom dörren, tyvärr, tror inte jag riktigt kunde ta in vad kassabiträdet sa! Man kan bara spekulera i varför hon ville betala i mynt, men det spelar ju ingen roll, de är lika mycket värda ändå!
Hej Miss Marie!
Jag heter Hans och jobbar på Clas Ohlson – kundservice.
Det du skriver berör oss stort och vi vill helst få kontakt med hon som blev behandlad på detta vis i vår butik, men förstår att det kan bli svårt i detta läge.
Vi har fått veta vilken butik detta rörde sig om och vi har tagit kontakt med ansvariga.
Det är viktigt för oss att alla våra kunder får ett bra och proffsigt bemötande när de besöker oss. Därför är det även av största vikt att vi får ta del av denna information när vi inte riktigt lyckas nå dit.
Tack till ”brysselkakan & Miss Marie” som delat med er till oss.
Med vänliga hälsningar
Kundservice
Hans - jag förstår att det här inte är beteende för hela Clas Ohlson, utan just för det aktuella kassabiträdet, det var kanske därför jag blev så illa till mods, för jag tycker verkligen ni är en bra affär!
Skicka en kommentar